Pe Ama am cunoscut-o pe buză de pandemie, când eram în căutarea unui rebranding pentru blog. Am mers la ea cu niște idei și am plecat cu un concept. Așa a fost și în cazul Flori cu sens, când totul a căpătat mai multă claritate și identitatea de brand a fost gata în câteva săptămâni. Ama creează identitate de brand și strategie la al ei Ama Mihaescu Creative Studio și este un om extrem de organizat și structurat. Eu doar citind răspunsurile la acest interviu am mai avut câteva clickuri și conștientizări. Recent, Ama a lansat și un kit de branding personal despre care am scris aici, dedicat antreprenoarelor cu business-uri în psihologie, coaching sau industrii creative. Pentru că ea însăși este un exemplu fantastic de creativitate, dar și strategie și o lecție de perseverență.
Ce ai făcut înainte de a lua calea antreprenoriatului și cum ai ales să devii grafic designer?
Mergând mult înapoi în timp, am început să lucrez încă din facultate, din anul II, ca traducător de limba engleză. Am învățat să lucrez repede, mult și sub presiune, ceea ce m-a costat sănătatea. În scurt timp am renunțat la job și am deschis în 1999 o firmă de traduceri împreună cu un prieten.
Treaba mergea strună, piața era în creștere, iar eu am luat contact pentru prima data cu Agențiile de publicitate de atunci. Mi-au plăcut oamenii, mi s-a părut interesat ce fac, erau diferiți de ceilalți clienți și atunci, la 23 de ani, mi-am dorit să fiu ca ei.
Nu am avut curajul să lucrez în Agenție de publicitate pentru că mi se părea un mediu exclusivist, care „nu e de mine”. Asa că am lucrat în două corporații ca Asistent de Research, Asistent de Marketing și apoi Director de Marketing.
Am pus pe pauză jobul când au apărut copiii, la scurt timp unul după altul. M-am ocupat câțiva ani de ei, dar și de mine, iar când am simțit că s-a deschis portița să plec din nou, m-am trezit în fața unei dileme: să mă angajez din nou pe un post de Senior Marketing, sau să-mi adun toate cunoștințele de Marketing și Design acumulate în 20 ani și să creez un concept nou, în care să mă implic cu totul.
Decizia nu era ușoară, pentru că rămăsesem în urmă cu cunoștințele de Marketing Online. Mi-am spus că, indiferent pe ce drum o apuc, trebuie sa mă pun la punct. Așa că am făcut cursurile de E-Commerce și Marketing Online Avansați cu Andrei Radu și Raluca Radu și totul a fost clar. Am avut încredere că pot să livrez clienților produse și servicii profi.
În 2018 am creat Identitatea Vizuală pentru Ama Mihăescu CREATIVE STUDIO, am creat website-ul, oferta de servicii și pachetele și am început promovarea
Am atras clientele pe care le doream, așa că pot să spun că poziționarea a fost corectă.
Între timp, am simțit nevoia să mă extind, așa că am făcut cursul de Social Media cu Monica Jitariuc și Cursul de Grafic Design acreditat cu Augustin Niculescu.
Acum, împreună cu o mica echipă, acopăr câteva zone cheie din Marketing: Branding, Webdesign, Comunicare și Promovare online.
În orice design creez pentru client sau pentru mine, urmăresc să respect și principiile de Marketing, nu numai pe cele de design. Cred cu tărie că forma urmează funcționalitatea și întâi caut motivul și scopul pentru care urmează să creez un design. Cred în design funcțional și intenționat, creat pe baza unei strategii de brand sau de comunicare.
Cum ai luat decizia de a deveni antreprenor?
Foarte ușor :-). Am luat decizia asta de 3 ori până acum. Nu cred că antreprenoriatul este un drum pe care o apuci și nu te mai poți întoarce. Am auzit de multe în jurul meu ideea asta și mi se pare limitativă.
De ce ai ales nișa web designului?
O mare parte din munca mea ca Asistent și apoi Director de Marketing a fost să comunic clienților companiei brandul și produsele din portofoliu prin broșuri și cataloage (fiind o companie din domeniul construcțiilor), dar și prin târguri și expoziții, email marketing și altele.
Am învățat să fiu creativă în limitele scopului pentru care cream acel material: broșură, pagină de website, bannere.
Astăzi, același concept îl aplic la crearea unui website: să servească unui scop, să conducă la creșterea businessului, să fie un instrument de lucru dinamic, nu o carte de vizită statică.
Proiectele de webdesign îmi provoacă ambele emisfere :-): atât creativitatea cât și rigoarea strategiei și planificării.
Care sunt sursele tale de inspirație și cum reușești să te disciplinezi pe cont propriu?
Ma inspiră designerii femei din UK și USA, care sunt cu cel puțin cu doi ani înainte față de piața din România. Le urmăresc constant, sunt la curent cu trendurile în design din afară și mă străduiesc să mă aliniez la standardele de design ale clienților lor. Asta mă ține în priză și mă face să livrez doar ce consider că e cel mai bun din ceea ce pot face.
Disciplina îmi priește 🙂 . Mă ajută să îmi potolesc mintea care o ia razna și vrea să facă doar ce îi place, chiar dacă asta înseamnă multe ore de muncă pentru un proiect propriu, în loc de proiectele clienților.
Orice Soloprenor sau Antreprenor la început de drum știe că va munci în primii ani mai mult de 8 ore/zi. Eu trebuia să fac rost de câteva ore până ajungeau copiii acasă de la grădiniță. Întâmplător sau nu, am auzit un speaker spunând că, „dacă nu ai timp, trebuie să ți-l faci. Ce-ar fi dacă te-ai trezi la 6 în loc de 8?”. Așa că mă trezesc de obicei în jur de 6 și încep să lucrez după primele guri de cafea.
Ora de trezire și managementul clienților (fie că e un simplu TO DO list făcut de dimineață, fie că sunt taskurile programate în Asana – un tool online Project Management), sunt singurele elemente cu care intervin ca să mă disciplinez. În rest, las creativitatea și instinctul la butoane.
Care sunt provocările cu care te confrunți ca antreprenor la început de drum în Romania?
Nu știu cum e să fii antreprenor în altă țară, dar nu cred că e ușor. Citesc despre provocările celor ca mine din alte țări și sunt exact aceleași.
Nu am ajuns la nivelul la care birocrația sau politica (lucruri de care se plâng unii antreprenori mai mari) să îmi pună bețe în roate. Încerc să mă descurc cu ce am, să cresc ca să ]mi permit o echipă mai mare și să îmi trăiesc visul. Provocări cred ca vor fi tot timpul, dar eu le văd mai degrabă interne (care țin de cum îmi administrez businessul) decât externe.
Ești antreprenor și mamă. Cum le împaci pe amândouă?
Băieții mei au acum 10 și 12 ani, deci sunt mari. O provocare a fost să lucrezi într-o industrie creativă cu doi copii mici, care iți fură gândurile în mai puțin de 15 minute de când te-ai așezat la laptop.
Sincer, nu mi-am propus obiective mărețe în primii ani, dar mi-am atins obiectivele stabilite în Decembrie pentru anul următor. Cred că am fost realistă și am ținut cont de copii și de timpul exclusiv pentru ei.
De ce crezi ca au nevoie cel mai mult antreprenorii români aflați la început de drum?
De cunoștințe de business și marketing. Chiar dacă ei își cunosc produsul (deși unora dintre ei nu le e clar nici ce vând), nu știu să îl poziționeze în piață sau să îl vândă.
Ajung la finalul proiectului cu mine, au identitate vizuală și website, dar nu știu să le valorifice. Deși procesul prin care trec alături de mine le ajută să își înțeleagă clientul, să vadă cât de importantă e poziționarea în piață, să își caute concurența, să își creeze produsele și oferta de servicii, nu este suficient. Cred că planificarea bussinesului, crearea unui business plan chiar și de o pagină, stabilirea strategiei de marketing și comunicare alături de un profesionist sunt ceea ce au nevoie antreprenorii români la început de drum.
Care este cea mai mare satisfacție pe care ai avut-o de când ai ales drumul asta?
Munca asta îmi aduce satisfacții aproape în fiecare zi: când îmi scrie o clientă că m-a văzut în Social Media și vrea să lucreze cu mine, când implementez proiectul și începem lucrul, când creez pentru ea palete de culori și variante de logo, când îmi spune cât de tare îi place ce am făcut, când lucrez la fiecare pagină din site ca și cum ar fi o carte despre ea, când proiectul e gata și ea e mulțumită, când citesc testimonialul ei și înțeleg ce a apreciat din relația și procesul nostru.
Sunt pasionată de ce fac și trăiesc de multe ori în flow, uit unde sunt, cât e ceasul, că trebuie să mai și mănânc sau să beau apă :-).
Te gândești sa te extinzi și la alte servicii, poate chiar să creezi și produse?
Da, mă gândesc la asta de trei ani, dinainte de pandemie. La final de 2019 am închiriat un birou în ideea de a trece la next level, o agenție de Marketing, Design & Promovare. Clădirea de birouri s-a închis, iar eu am revenit acasă, la biroul meu de lângă camera copiilor. Nu am renunțat la planul și visul meu, doar că trebuie recreat contextul de creștere dinainte de pandemie.
Anul acesta, 2021, am lansat un produs nou pe piața din România: STARTUP KIT pentru Branding Personal. Este un pachet complet care conține Identitate Vizuală și Website creat special pentru Soloprenoare și Antreprenoare la început de drum: Psihologi, Coach, Terapeuți, Social Media Managers. Unicitatea produsului constă în beneficiile lui pentru clientă: un proces de lucru simplificat și standardizat, o identitate vizuală și website “la cheie”, gata în 3 săptămâni, față de proiectele personalizate, care au un proces de lucru complex, durează aproape 3 luni și au costuri mult mai mari.
Pentru anul 2022 am două direcții în care aș vrea să mă extind. Una este legată de Cursuri & Workshops de Design pentru Branding Personal. Îmi doresc să particip și eu la educarea Soloprenoarelor, într-un domeniu în care resursele sunt limitate și mai degrabă exclusiviste – Designul, Identitatea Vizuală a brandului. Ca Antreprenor la început de drum, fără buget pentru Branding & Promovare, poate fi de ajutor să înțelegi principiile de bază în design și chiar să îți creezi singură Identitatea Vizuală.
A doua direcție țintește tot Soloprenoarele si Antreprenoarele care au nevoie de promovare ca de aer. Îmi propun să le ajut să își creeze și sa susțină o Identitate de Brand în Social Media, să le fie ușor să creeze vizualuri pentru postări care să le ajute să fie memorabile și remarcate. Mai multe nu pot să spun acum, pentru că proiectul deja a început și va fi lansat undeva la final de an, sau la începutul anului viitor.
Care este cel mai mare vis al tău în ceea ce privește business-ul pe care l-ai creat?
Cel mai mare și mai mare vis al meu J este să creez o Agenție de Marketing, Design & Promovare mai cu suflet decât cele pe care le știu din piață. Multe dintre ele au un mesaj rece, care te tine la distanță deși cuvintele par să te invite să faci primul pas.
Femeile (cel puțin cele cu care am lucrat eu) simt nevoia de conectare cu cel sau cea care le lucrează Identitatea Vizuală și comunicarea în Social Media. Caută pe cineva care să le înțeleagă nevoile și temerile, nu doar să le creeze campanii pe Facebook sau Google. Au nevoie de cineva care să le răspundă la întrebări atunci când au nevoie, nu să asculte un expert care le vorbește în cuvinte pe care nu le înțeleg.
Majoritatea testimonialelor clientelor mele vorbesc și despre mine ca om, nu numai ca profesionist. Asta ma face să cred că visul meu e aproape de realitate.
Care ar fi sfatul pe care l-ai da unei mame/femei care cochetează cu antreprenoriatul, dar nu are curajul de a porni?
Dacă nu are curajul, e posibil să se simtă nepregătită și de multe ori să aibă și dreptate.
Nu vorbesc de teama că tu sau planul tău nu sunt perfecte, pentru că nu vor fi niciodată. Seth Godin spune despre “Tirania perfecțiunii” că “Perfecțiunea închide ușa. Spune că am încheiat, că asta e the best we can do. Mai rău, perfecțiunea ne interzice să încercăm”.
Când spun nepregătită mă refer la cunoștințele de business și marketing de bază. La unele dintre clientele mele am văzut deznădejdea și oboseala care le cuprinde atunci când încearcă să aibă o prezență constantă în Social Media, de exemplu. Nu se așteptau să fie așa greu, se așteptau să facă un o campanie pe Facebook și să vândă o grămadă de pachete de consultanță. Asta nu se va întâmpla de la început, fără efort și fără un buget.
Iar toate astea trebuie să le știi deja când începi un business. Nu poți vinde în online fără să ai cunoștințe de Marketing Online, așa cum nu poți crea niște vizualuri rezonabile pentru contul tău de Facebook fără cunoștințe minime de design.
Sfatul meu este să nu părăsească jobul pe care îl are (dacă e angajată) înainte de a face câteva cursuri, sau să nu înceapă businessul (dacă nu e angajată) fără cunoștințe și fără un plan.
Citește și
Noura Shaban, expat life coach
Geanina Studencu îi învață pe copii muzica prin joacă
Monica, Roxana și povestea colorată KnitsAmore
Antreprenor Creativ. Fleurane și povestea cu parfum de lavandă
Antreprenor Creativ. Andreea Paraschiv și BuzduBijoux, bijuterii cu poveste
Antreprenor Creativ. Cristina Maria Cojocariu, bijuterii energetice şi mult mai mult
Antreprenor Creativ. Art Inspir, cadouri inspirate și dedicate
Antreprenor Creativ. Astrid Deco, minuni gravate cu inima
Antreprenor Creativ. Claudia Groza Lazăr și poveștile personalizate
Antreprenor Creativ. Loredana Hurley și Prăvălie de bucurie
Antreprenor Creativ. Diana Udrea și Plicul Creativ
Antreprenor Creativ. Andreea Paraschiv și BuzduBijoux, bijuterii de poveste
Antreprenor Creativ. Mihaela Zah a imaginat împreună cu fetele ei lumea minunată Elijoy
Antreprenor Creativ. Alina Augustin, creatoarea măsuțelor cu poveste
Dacă vă plac articolele mele, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutăţile.