Inspirată de intenția colectivă de a sprijini afacerile locale și a oferi ajutor antreprenorilor, fie că au fost sau nu afectați de pandemie, m-am gândit că pot face mai mult decât să scriu un text pe Facebook și am decis sa pornesc o serie de articole, cu dublu rol. Primul este acela de a face cunoscuți antreprenori locali, în special pe cei din industrii creative, de unde și numele Antreprenor Creativ, iar al doilea este de a vă da posibilitatea să achiziționați, cu un preț special, unde se va putea, produse de calitate, majoritatea unicat, lucrate cu drag și migală. Mai este și un al treilea beneficiu, acela de a prezenta povești ale antreprenorilor, cu greutăți și bucurii, cu oportunități și riscuri asumate, cu lecții învățate.
Antreprenor Creativ este locul unde sper să adun cât mai mulți oameni care fac lucruri cu și din suflet
În interviurile pe care le fac, voi căuta să aflu cum au luat calea antreprenoriatului, ce resurse au avut, cine i-a sprijinit, ce greutăți au întâmpinat. Fiind un proiect la început de drum, este ajustabil pe parcurs, așa că aștept cu drag de la voi sugestii și idei de îmbunătățire și, de ce nu, propuneri de oameni pe care îi știți și care credeți că se potrivesc profilului de antreprenor creativ.
Alina Augustin este cea de la care a pornit ideea proiectului Antreprenor Creativ. De la ea și afacerea cu măsuțe colorate, m-am gândit că mai sunt mulți oameni care fac lucruri minunate, care și-au asumat un risc, acela de a pleca de la joburile lor și a se „arunca” în business-uri, de cele mai multe ori în domenii complet noi, din pasiune.
Am întrebat-o pe Alina cum a pornit business-ul care îi poartă numele, care au fost dificultățile cu care s-a confruntat și ce o motivează să meargă mai departe.
Cum ai descoperit pasiunea pentru lucratul cu lemnul?
Long story short, totul a început când băiețelul meu a împlinit un an și jumătate și a creat necesitatea unei măsuțe în camera lui. Nu pot să merg pe ideea că nu am găsit pe piață ce am căutat, pentru că nu e adevarat. Dimpotrivă, după cum am aflat mai târziu, concurența este chiar acerbă, în piață existând foarte mulți alți producători sau importatori pe care îi iubim și respectăm. Dar, pentru că părinții mei au în Maramureș un atelier de tâmplărie, am dorit sa facem ceva foarte personal și customizabil.
Nu aveam nicio intenție de a face un business din asta. Abia după ce am avut prototipul, ne-am dat seama că am putea avea ceva interesant și vandabil.
Ce ai făcut înainte de a lua calea antreprenoriatului?
Banking și consultanta pe fonduri europene, ceea ce mai fac și în prezent.
Cum ai luat decizia de a deveni antreprenor?
A fost o decizie de impuls, care nu a stat mult la macerat. Practic, un salt în necunoscut pe care nu îl regret deloc.
Ești antreprenor și mamă. Cum reușești să le împaci pe amândouă?
Cred că cele doua lucruri se aseamănă foarte tare. Iei un lucru mic pe care încerci să îl crești frumos și sănătos, petrecând în primul rând timp de calitate cu el. Nu ai niciodată timp, banii se gestionează greu și singurul moment de relaxare pe parcursul unui an este un concediu de 7 zile în care te gândești ce o sa faci cu ambele după ce te întorci :-). La finalul zilei, pe lângă empatie și vise, este o problemă de management de timp și bani.
De ce ai ales o nișă atât de „exclusivistă”, cum sunt produsele unicat din lemn?
După cum îți spuneam mai sus, nu eu am ales nișa, ci ea m-a ales pe mine 🙂 Dar suna bine: măsuțe printate 100% din lemn masiv, tratate cu produse ecologice.
De unde ideea măsuțelor colorate și personalizate?
Ideea lemnului printat am văzut-o în statele unite, restul produsului l-am adaptat la dotarea noastră tehnologica și pe urmă la cerințele pieței. Produsul nu a fost 100% din lemn de la început, am încercat niște picioare metalice, care s-au dovedit ulterior și dăunătoare pentru parchetul din casa și greu de transportat. Ulterior, am schimbat cu picioare conice din lemn masiv făcute la strung.
Apoi, la început aplicam imaginile de pe măsuțe direct pe lemnul nature. Dar lemnul, ca și omul nu este perfect, iar fibra lemnului deteriora calitatea designului final. Apoi, la început, produsul nu era modular. În fiecare lună, am încercat să îmbunătățim lucrurile, cerând feedback constant de la client și contrar produselor de serie, am adăugat pași în producție în loc să eliminam, tocmai ca să avem în clienții noștri ambasadori de brand. Am vopsit blatul mesei în alb ca să eliminam imperfecțiunile înainte de aplicarea imaginii, am început să folosim finisaje organice pe baza de apă pentru siguranța copiilor, am micșorat la maxim cutiile de transport.
Pe urmă, ne-a venit și ideea de a grava scăunelul cu numele copiilor, ceea ce ne-a ajutat sa facem un upgrade simpatic la produs.
Care sunt provocările cu care te confrunți ca antreprenor la început de drum în Romania?
Subfinanțarea, lipsa de surse credibile de externalizare, mai ales pentru partea de digital marketing(unde am fost noi nevoiți să ne specializam, deși nu ne doream asta) și, cel mai important, timpul, care la început de drum pune o presiune fantastica.
De ce crezi ca au nevoie cel mai mult antreprenorii români aflați la început de drum?
De know-how, de colaborare, dar mai ales de o mai buna cunoaștere a pieței interne. Cred că încercăm sa copiem prea multe modele de succes din occident, care nu au nicio legătură cu piața internă. Cred ca avem nevoie mai întâi să ne cunoaștem mai bine pe noi și pe urmă să răspundem la nevoile noastre reale.
Care este cea mai mare satisfacție pe care ai avut-o de când ai ales drumul asta?
Pozele pe care le primim zi de zi de la clienți, uneori fără să le cerem. O rată de retur foarte mică, cu care ne mândrim. Reacția pe care am primit-o la Târgul Internațional de Jucării de la Nuremberg, un târg cu 74 de ani vechime și zeci de mii de vizitatori, unde am fost plasați în zona de trenduri. Dar, la finalul zilei, sentimentul ca am intrat în casele oamenilor cu un produs de calitate.
Te gândești să te extinzi și la alte produse?
În ultimul timp am discutat cu foarte multi producători romani, care au produse proprii, dar nu au reușit să iasă spre clientul final cu ele. Pentru 2021 ne propunem sa devenim un hub de mobilier de lemn românesc, unde vom prezenta foarte multe produse faine.
Care este cel mai mare vis al tău în ceea ce privește business-ul pe care l-ai creat?
Sa fie un business de familie, care să reziste mai multe generații.
Care ar fi sfatul pe care l-ai da unei mame care cochetează cu antreprenoriatul, dar nu are curajul de a porni?
Este greu să dai un sfat unitar. Business-ul nu este foarte diferit de viața de familie. E nevoie de multă răbdare, timp, diplomație, rezistență la eșec. Cred că dacă tragem linie este despre curaj și munca. Așadar: Fiți curajoase. Munciți, munciți, munciți!
Dacă vă plac măsuțele cu poveste create de Alyna, am o veste bună pentru voi! Dacă introduceți codul „ioana15” aveți 15% reducere la orice produs comandat pe site.
Dacă vă plac articolele mele, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutăţile.