Inspirată de intenția colectivă de a sprijini afacerile locale și a oferi ajutor antreprenorilor, fie că au fost sau nu afectați de pandemie, m-am gândit că pot face mai mult decât să scriu un text pe Facebook și am decis sa pornesc o serie de articole, cu dublu rol. Primul este acela de a face cunoscuți antreprenori locali, în special pe cei din industrii creative, de unde și numele Antreprenor Creativ, iar al doilea este de a vă da posibilitatea să achiziționați, cu un preț special, unde se va putea, produse de calitate, majoritatea unicat, lucrate cu drag și migală. Mai este și un al treilea beneficiu, acela de a prezenta povești ale antreprenorilor, cu greutăți și bucurii, cu oportunități și riscuri asumate, cu lecții învățate.
Antreprenor Creativ este locul unde sper să adun cât mai mulți oameni care fac lucruri cu și din suflet
În interviurile pe care le fac, voi căuta să aflu cum au luat calea antreprenoriatului, ce resurse au avut, cine i-a sprijinit, ce greutăți au întâmpinat. Fiind un proiect la început de drum, este ajustabil pe parcurs, așa că aștept cu drag de la voi sugestii și idei de îmbunătățire și, de ce nu, propuneri de oameni pe care îi știți și care credeți că se potrivesc profilului de antreprenor creativ.
Astăzi cunoaștem două prietene minunate care și-au pus inspirația în KnitsAmore, un mic business plin de culoare și căldură
Pe Monica, una din creatoarele de la KnitsAmore o cunosc de câțiva ani și o admir enorm pentru că, în ciuda greutăților prin care a trecut în viață, și-a păstrat tenacitatea și optimismul. Acuma o să afle și ea :-), de fiecare dată când o văd pe Monica zâmbind, în poze sau în realitate, mă conving încă o dată că noi femeile avem clar super puteri. Pentru că pandemia ne-a împiedicat să ne mai vedem în cercurile de prieteni comuni în care ne adunam, am aflat total întâmplător de business-ul pornit de Monica, alături de prietena ei cea mai bună, Roxana. Când am intrat pe pagina de Instagram KnitsAmore m-am îndrăgostit iremediabil. Cardiganele colorate KnitAmore mi se pare că sunt mai mult decât niște piese vestimentare. Am simțit că emană gingășie, grijă, atenție și că fiecare spune o poveste. Răspunsurile fetelor m-au convins că așa și este.
Vă invit să savurați povestea KnitsAmore și primul interviu la dublu de la Antreprenor Creativ
Cum ați descoperit pasiunea pentru tricotaje și ce produse creați?
Monica: Mama povestește cum atunci când eram bebeluș nu puteam să adorm dacă nu aveam în mână o bucată de cârpă colorată, singura mea “pretenție” fiind că respectiva bucată de material să fie schimbată des :-). Bunica mea lucrând pentru un atelier de croitorie am crescut înconjurată de haine și am fost mereu fascinată de tot ce însemna fenomenul numit modă. Cu timpul viața m-a dus în altă direcție dar pasiunea pentru fashion a rămas o constantă. Îmi dă o stare de bine să am un outfit reușit, mă bucură să văd ținute creative, nu mă satur niciodată să urmăresc ce e nou în domeniu (deși fug de noțiunea de trend/tendințe…). Moda e #myhappyplace. Pasiunea pentru tricotaje a existat întotdeauna (eu fiind o ființă extrem de friguroasă) iar proiectul KnitsAmore a apărut că o “necesitate”, necesitatea de a avea un cardigan așa cum îl vreau eu, un cardigan care să fie versatil și timeless, un cardigan care să poată fi purtat la ținute elegante dar și la cele sport! Am pornit la drum împreună cu prietena mea Roxana pentru că noi, așa cum o spunem foarte des, împărțim un creier. :-).
Roxana: Pasiunea pentru tricotaje nu este ceva ce am descoperit având în minte ideea unui business ci mai degrabă este vorba despre o relație personală pe care o am cu tot ceea ce înseamnă pulover sau cardigan. Aș purta, și de fapt port :-), pulovere tot timpul anului. Cât se poate de groase iarna și cu ochiuri cât se poate de largi, vara. Și știu că și Mona este exact la fel. Nu degeaba o fi și vorba “cine se aseamănă, se adună” 🙂
Iar dacă este să vorbim despre cum a apărut KnitsAmore aș spune că a fost o decizie spontana și fără niciun fel de plan pus la punct în cele mai mici detalii. Eram pur și simplu în vacanță împreună, toamna trecuta, și din vorbă în vorbă am întrebat-o pe Mona dacă nu ar vrea să ne apucam să facem un cardigan gros de iarnă pe care să îl poți purta că și palton, măcar așa pentru noi. Nu cred că a stat nici pe gânduri și a zis Da! În maxim o săptămână aveam și ideea primului model și numele brandului :-).
Am pornit în aceast[ aventură dintr-o pasiune comuna și cred că am luat totul cât se poate de lejer, fără presiunea unui plan de business, fără estimări, fără vreun target stabilit, adică exact așa cum orice carte de business te sfătuiește să NU faci. Lucrurile au evoluat rapid și în decembrie am lansat primele două modele, OG Cardigan și Claud Cardigan iar feedback-ul a fost incredibil și comenzile au început să curgă. Nu am avut nici măcar timp să ne organizam astfel încât să facem poze produselor sau să lansam site-ul. În primele trei luni am folosit doar Social Media iar cum era gata un produs, cum era expediat către client.
Lucrul manual și personalizat (având în vedere să îți puteai alege, de exemplu, culoarea, combinația de culori sau lungimea cardiganului) presupune un timp mai lung de producție și atunci volumul pe care puteam inițial să îl asiguram era destul de mic. Cred că Mona a făcut livrări personale și în Ajun de Crăciun
Oița – mascota brandului nostru – și etichetele de brand și cele de compoziție și îngrijire sunt cusute manual, de una dintre noi două, funcție de cum avem timp. Pe conturile KnitsAmore răspundem amândouă, de site (pentru că acum am reușit să lansăm în sfârșit și site-ul) ne ocupăm tot împreună, modele și fotografi tot noi suntem și cred că implicarea asta atât de personală se simte și am reușit să o transmitem și clientelor noastre.
Între timp ne-am mai organizat, știm exact care ne sunt furnizorii de fire la care apelăm constant, cât timp estimăm pentru o comandă, cum se ne sfătuim clientele în ceea ce privește dimensiunea unui cardigan astfel încât cardiganul să le vină perfect. Să fiu sinceră lucrurile au mers mult mai bine decât mi–aș fi putut imagina inițial și asta ne-a surprins până și pe noi 🙂 Însă cred că a fost un cumul de factori și cea mai importantă a fost susținerea celor din jurul nostru – familie și prieteni.
Acum avem în portofoliu 3 modele de cardigan
OG Cardigan un cardigan/palton din fir cu 45% lână și 55% acril care este perfect pentru zilele friguroase – este incredibil cât de cald poate să țină, Cloud Cardigan, care este un model mai jucăuș și îndrăzneț, din fir cu 100% acril și varianta de tranziție către primăvară OG Cardigan Short din același fir cu 45% lana și 55% acril. Pregătim un model de primăvară, ce se va lansa cel mai probabil săptămâna viitoare. Avem și planuri pentru la vară însă le luăm pas cu pas.
Ce ați făcut înainte de a lua calea antreprenoriatului sau ce faceți în paralel?
Monica: Lucrez în continuare full time, sunt Directorul Comercial al unei firme de comerț (produse chimice și petrochimice). Momentan reușesc să gestionez ambele job-uri (sleep is overrated anyway, right?).
Roxana: KnitsAmore este pentru noi un proiect de suflet dar, pentru că s-a dovedit că are și potențial, am început să îl privim și prin prisma unui business ce ar putea să crească frumos. Însă momentan suntem în stadiul în care investim, ne gândim, facem planuri și strategii și poate cine știe, într-o zi ne vom ocupa doar el. Până atunci însă, amândouă avem câte un job. Eu, de 15 ani, lucrez alături de diverși antreprenori, în special din industria fashion, iar la bază sunt om de marketing.
Cum ați luat decizia să deveniți antreprenoare?
Monica: Un principiu de-al meu în viață este să nu mă iau niciodată foarte în serios :-). Momentan nu mă gândesc la mine ca la un antreprenor ci ca la un om care își îndeplinește un vis. Atipic probabil pentru un antreprenor, nu am plecat la drum având niște obiective financiare în cap ci mai degrabă din dorința de a contribui la fenomenul de slow-fashion și de a aduce un strop de frumos și în viețile altora.
Roxana: Așa cum spuneam, de 15 ani lucrez alături de diverși antreprenori, în special din industria fashion dar nu numai și am avut ocazia să înțeleg ce înseamnă antreprenoriatul. Am văzut ce înseamnă să ai succes dar am văzut și cum este să treci prin momente grele și să nu știi dacă vei reuși să iei deciziile potrivite astfel încât să iți salvezi business-ul. Însă nu pot să spun că mi-am dorit sau că am visat să devin antreprenor, la rândul meu. Ai nevoie în primul rând de curaj și de o idee în care să crezi, apoi de viziune și de dedicare ca să poți să supraviețuiești ca și antreprenor în Romania. Totuși încă nu mă simt antreprenor în adevăratul sens al cuvântului. Pentru moment luăm acest proiect mai mult că pe o oaza de relaxare, atât de mult ne place 🙂 Încă nu am ajuns în stadiul în care să stăm treze nopțile și să punem pe hârtie planuri și cifre, însă cred că suntem pe drumul cel bun având în vedere că ne prind niște ore târzii stând de vorba despre modele, alegând poze sau texte pentru postări.
De ce ați ales nișa tricotajelor?
Monica: Nișa tricotajelor ne-a ales pe noi. 🙂 Așa cum povestea și Rox, a fost o decizie aparent impulsivă dar în realitate o decizie care mocnea în mine de mult timp. Deși am formare economică țin foarte mult la etică, la sistemul meu de valori, la ideea că banii sunt foarte folositori dar nu îți aduc fericirea. Cu tricotajele handmade am ales drumul lung și greu pentru că un cardigan KnitsAmore este făcut în medie în 3-5 zile deci nu putem să vorbim de cantitate așa că ne focusam pe calitate și relațiile pe care le clădim cu clienții/prietenii noștri.
Roxana: A fost o pură întâmplare. Cum spuneam, nu am plecat de la ideea de a face un business și apoi am apucat să căutam ideea pentru el ci a fost exact invers. Am avut ideea de a face ceva pentru noi, ceva ce ne doream dar nu găseam, așa că am zis “de ce nu?”. Poate mai sunt și altele că noi care își doresc să poarte așa ceva… și de aici ideea de business.
Care sunt sursele voastre de inspirație și cum reușiți să vă disciplinați pe cont propriu?
Monica: Moda reprezintă o parte importantă a vieții mele și sunt un consumator avid de informații din domeniu dar inspirație îmi vine de peste tot din jurul meu (peisaje, tablouri, filme etc). Partea mea analitică trece apoi toate aceste informații prin filtrul practic astfel încât la final să avem un produs care să vină bine nu doar unui ideal de frumusețe ci unor tipologii cât mai diverse. Îmi doresc ca articolele noastre să fie ușor de purtat și extrem de confortabile.
Roxana: Ne pasionează fashion-ul, trendurile, styling-ul și pentru că ne place să fim la curent cu tot ce mișcă, citim mult, petrecem mult timp pe rețelele de social media urmărind brandurile din industrie, influencerii internaționali, bloggerii, vloggerii și de aici ne luăm acele informații care se mulează pe personalitățile noastre. Punem cap la cap ce idei avem fiecare dintre noi și așa iese, zicem noi, ceva original.
Care sunt provocările cu care vă confruntați ca antreprenori la început de drum în Romania?
Monica: Provocările vin momentan din interiorul meu – nesiguranță, anxietate, oboseală – și din durata prea scurtă a unei zile 🙂
Roxana: Avem doar 4 luni în spate și totul a fost pe repede-înainte așa că nu știu dacă ne-am asumat în totalitate acest titlu de antreprenor. Cel puțin eu, momentan, nu simt încă acea presiune specifică antreprenoriatului însă sunt convinsă că pe măsură ce KnitsAmore vă creste, își va face simțită prezența. Ușor, ușor, am început să căutam mai mulți furnizori pentru fire, să facem o comparație, să găsim metode de a eficientiza procesul, să ne asigurăm de stocuri pentru că am descoperit că și depozitele de fire se ghidează după sezonalitate. Și pe partea de promovare începem să înțelegem ce își dorește publicul nostru țintă, la ce mesaje reacționează mai bine, dar suntem încă la început și învățăm.
Ești antreprenor și mamă. Cum le împaci pe amândouă?
Monica: Uneori cu greu … oricât aș iubi acest proiect copilul meu este pe primul loc și vreau să nu știu doar eu asta ci să o simtă el. Dacă asta înseamnă mai puține ore de somn pentru mine este OK dar el nu trebuie să plătească niciun preț pentru ca eu să fac asta. Nu prea mai am timp liber dar fac ceea ce îmi place în timpul respectiv așa că nu mă plâng. Asta nu înseamnă că îmi este ușor dar este alegerea mea să le fac pe toate și la sfârșitul zilei sunt mult mai obosită decât eram acum 4 luni dar viața mea este mai frumoasă.
De ce crezi ca au nevoie cel mai mult antreprenorii români aflați la început de drum?
Monica: 1. de o discuție foarte sinceră cu sine: cât poți să duci, ce ești dispus să sacrifici, care sunt limitele tale, ce riscuri ești dispus să îți asumi; 2. trebuie să înțeleagă foarte bine piață pe care își va desfășura activitatea și cum funcționează o afacere în cadrul legislative și economic specific 3. un sistem de suport format din familie și prieteni contează enorm.
Roxana: Vorbesc acum mai mult prin prisma a ceea ce am văzut în cei 15 ani de când mă învârt printre antreprenori și nu neapărat din proprie experiență. În primul rând cred că este nevoie de curaj, de viziune, de pasiune și de dedicare. Antreprenoriatul este muncă grea, obositoare, enervantă, solicitantă, însă toate nopțile nedormite, toate grijile și inevitabila frică de eșec, pălesc în fața împlinirii pe care o simți atunci când vezi că toate acestea valorează ceva pentru clienții tăi, și asta îți dă putere să mergi mai departe.
Care este cea mai mare satisfacție pe care ați avut-o de când ați ales drumul asta?
Monica: de departe feedback-ul pozitiv legat de produsele noastre. Îmi place să adun toată această energie pozitivă și să o folosesc când îmi este greu.
Roxana: Mă bucur mult mai mult atunci când primesc un mesaj de la o clientă care ne spune că a ajuns la ea cardiganul și că este minunat sau că îi vine prefect, decât atunci când primim o comandă nouă. Spre exemplu, înainte de Crăciun, mi-a scris o clientă că a ajuns la ea cardiganul/palton și că este cel mai frumos cardigan pe care l-a avut vreodată. Mi-a făcut ziua! Ziceai că am câștigat cel puțin mare premiu la Loto 🙂
Vă gândiți să vă extindeți și la alte produse?
Monica&Roxana: Vom merge în continuare pe ideea de cardigan și avem deja în pregătire două modele pentru primăvara și deja ne gândim la modelele pentru vară.
Care este cel mai mare vis al vostru în ceea ce privește business-ul pe care l-ați creat?
Monica: O lecție de viață importantă pentru mine este să trăiesc în prezent. În plus consider că o mare calitate este să fii adaptabil. Vreau să creștem dar nu cu orice preț, vreau să ne dezvoltăm dar păstrându-ne valorile.
Roxana: Cred că încă de la început le-am luat pas cu pas și am fost și destul de cu picioarele pe pământ, chiar dacă lucrurile au mers mult mai bine decât ne-am fi imaginat însă, nu pot să zic că ne-am setat un vis. Adică cel puțin eu, nu am un vis pe care să îl numesc cel mai mare. Da, îmi doresc să facem în așa fel încât oița să crească, iar KnitsAmore să devină un brand cunoscut și să reușim să facem diferența prin abordarea noastră extrem de personală.
Care ar fi sfatul pe care l-ați da unei mame/femei care cochetează cu antreprenoriatul, dar nu are curajul de a porni?
Monica: Nu iți fie frică să ceri ajutor! Oamenii din jurul tău sunt o resursă importantă în viața ta și e păcat să nu o folosești atunci când iei o decizie atât de importantă.
Roxana: A fi antreprenor înseamnă să poți să te lupți pentru visul tău, să poți să experimentezi, să iți alegi colaboratorii, să te bucuri de succes și să înveți să accepți și eșecul. Dar mai presupune și să înțelegi că trebuie să te lupți în primul rând cu tine, cu propriile frici, să faci față nopților nedormite și pline de griji, să cazi de 10 de ori și să te ridici de 11, să îți asumi riscuri și să înțelegi că nu există reușite fără eșecuri și fără foarte, dar foarte multă muncă. Eu cred cu tărie că oamenii sunt făcuți sau nu, să fie antreprenori. A fi antreprenor este, după părerea mea, un talent și nu ceva ce poți învăța din cărți, așa că și eu încă sunt curioasă să văd dacă am sau nu talent 🙂
Pe site-ul KnitsAmore găsiți toate produsele create de Monica și Roxana.
Citește și
Antreprenor Creativ. Fleurane și povestea cu parfum de lavandă
Antreprenor Creativ. Andreia Birtu și visul ei, Șurubel și Șurubica
Antreprenor Creativ. Cristina Maria Cojocariu, bijuterii energetice şi mult mai mult
Antreprenor Creativ. Art Inspir, cadouri inspirate și dedicate
Antreprenor Creativ. Astrid Deco, minuni gravate cu inima
Antreprenor Creativ. Claudia Groza Lazăr și poveștile personalizate
Antreprenor Creativ. Loredana Hurley și Prăvălie de bucurie
Antreprenor Creativ. Diana Udrea și Plicul Creativ
Antreprenor Creativ. Andreea Paraschiv și BuzduBijoux, bijuterii de poveste
Antreprenor Creativ. Mihaela Zah a imaginat împreună cu fetele ei lumea minunată Elijoy
Antreprenor Creativ. Alina Augustin, creatoarea măsuțelor cu poveste
Dacă vă plac articolele mele, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutăţile.