Pe 27 și 28 noiembrie, în zilele de sâmbătă (ora 17) și duminică (ora 11), se joacă la Opera Comică pentru Copii spectacolul Falutul Fermecat, de W.A Mozart, în regia lui Cristian Mihăilescu. O pată de culoare a spectacolului este cuplul Papageno-Papagena, o apariție amuzantă, care aduce multă veselie pe scenă, dar mai ales în sală.
Pentru că îmi place să aduc către voi cât mai multe lucruri inedite despre spectacolele de la Opera Comică și o altfel de abordare, am realizat un interviu cu cei doi protagoniști, Oana Șerban și Fang Shuang, adică Papagena și Papageno
Care este, din punctul tău de vedere rolul cuplului Papageno-Papagena, în Flautul fermecat?
Oana Șerban: Rolul cuplului Papageno-Papagena este să demonstreze copiilor de toate vârstele că iubirea este mai presus de orice și doar prin adevăr putem primi răsplata cea mai mare, acesta fiind cel care biruiește în deznodământul oricărei situații. Prin faptele păsărarului Papageno, copiii vor învăța că minciuna are picioare scurte și este total greșit să–ți asumi faptele altora. Desi la început el alege un drum al minciunii, al înșelăciunii,recunoscandu-și greșelile, acesta va fi salvat de Papagena.
Fang Shuang: O comparație pe care o pot face este cu opera Turandot, o poveste dramatică, parțial chiar tristă, dar unde există 3 roluri comice: Ping, Pang, Pong. Când apar ei trei, prin interpretarea scenică și muzicală, publicul are parte de un moment distractiv. Și în Flautul fermecat la fel, Regina nopții o forțează pe Pamina, fiica ei să-l omoare pe Sarastro. Prințul Tamino nu avea voie să vorbească cu Pamina, ea se întristează foarte tare, dar atunci când apare cuplul tânăr Papageno-Papagena, știm că urmează ceva amuzant.
Ce îți place cel mai mult la personajul tău?
Oana Șerban: De fapt eu interpretez două personaje în acest spectacol, cel al bătrânei, care îl supune pe Papageno unor teste, și cel al Papagenei, frumoasa tânără în care se transformă bătrânica și care cucerește iremediabil inima păsărarului. Ambele sun amuzante, hotărâte,inteligente, cu putere de convingere. Scurta lor apariție pe scenă oferă un moment spumos, plin de culoare și bună–dispoziție, care teleporteaza imediat personajul în inima și mintea publicului.
Fang Shuang: Este unul dintre preferatele mele, pentru că în sufletul meu încă trăiește un copil mare. :)) De asemenea, jucând Papageno pe scenă este mă face să retrăiesc sentimentul de copil.
Care a fost provocarea cu care te-ai confruntat pentru acest rol?
Oana Șerban: Din punct de vedere vocal, nu pot spune că rolul este solicitant. Partitura este destul de facilă pentru caracteristicile vocale ale unei soprane de coloratura, fapt care îmi permite să jonglez cu stările, cu emoțiile și să creez un personaj cât mai atractiv. În schimb pe partea de interpretare apare provocarea. Nu este tocmai la îndemână să imiți o bătrânică de 80 de ani și să convingi că ești una într-o intervenție scurta. Este nevoie de o anumită timbralitate a vocii și de o gestică a corpului specifică, pentru a reda cât mai veridic. Costumul este de un real ajutor. Mantia neagră, care mă acoperă întru totul, reprezintă elementul surpriză și totodată, stârnește curiozitatea copiilor.
Fang Shuang: Pentru premieră a fost mult proză de vorbit și româna nefiind limba mea maternă, am făcut efort să învăț pe de rost și să știu ce înseamnă ce vorbesc eu și ce vorbesc colegii mei pe scenă. După premieră m-am obișnuit.
Ce crezi că iubește cel mai mult Papageno la Papagena și invers?
Oana Șerban: Cu siguranță Papageno este fascinat de frumusețea Papagenei, fapt demonstrat de momentul transformării, în care Papagena dintr-o bătrânică misterioasă își schimba înfățișarea, devenind o tânără minunată. Păsărarul este plăcut surprins de această apariție. Cât despre Papagena, aceasta admiră naivitatea și sinceritatea lui Papageno, care acceptă drept sotie o bătrânică, doar să nu rămână singur toată viața.
Fang Shuang: Cred că după nume și costum, Papageno își da seama că ei doi sunt „aceeași rasă” de oameni. :)) Pentru Papageno și nu doar pentru el, Papagena este frumoasă, simpatică, drăgălașă, iar pentru Papagena și nu numai, Papageno este frumos, harnic, prietenos.
Joci un personaj cu mult umor în Flautul fermecat. În viața de zi cu zi ai reușit să depășești problemele folosind o astfel de abordare?
Oana Șerban: Trebuie să recunosc…da! Cred că este un exercițiu bun pentru oricare dintre noi. Indiferent de problema care ne confruntăm, daca o întâmpinam cu zâmbetul pe buze și cu o atitudine pozitivă, mai mult ca sigur o vom rezolva mult mai ușor. Sunt o persoană optimistă, îmi place să ofer energie bună oamenilor și, în celasi timp, să o primesc la rândul meu. Asta mă ajută foarte mult, iar la Opera comica pentru copii veți găsi mereu oameni dragi și iubitori care oferă o fărâmă de speranță și care iubesc sincer ceea ce fac!
Fang Shuang: Așputea zice că da, ba chiar uneori m-a ajutat o astfel de abordare să trec peste greutăți mai ușor, în loc să stau cu griji și supărat. Daca toți oamenii ar avea un mic Papageno în suflet, cred că lumea asta ar fi mai frumoasa, mai pașnică.
Din punctul tău de vedere, este mai greu de jucat un personaj comic sau unul dramatic?
Oana Șerban: Aici este o discuție lungă. Nu aș putea spune care este mai greu.. Există o bariera atât de fragilă în abordarea unui personaj și are atât de multe valențe interpretative pe care i le poți atribui și pe care le poți explora. În ambele cazuri, din dorința de a fi cât mai veridic și din dorința uneori exagerată de a transmite anumite emoții, artistul, câteodată, poate depăși aceasta barieră și, întrecând limita, cade în penibil. De aceea, chiar dacă un rol ni se potrivește “mănușa” sau este contre-emploi, necesită o muncă intensa, o atenție sporită detaliilor, pentru a fi cât mai credibil și, mai ales, pentru a interpreta un personaj cu naturalețe și dezinvoltură. Să încercam să nu exprimam mai mult decât ceea ce vine din interiorul nostru, să fim sinceri cu noi înșine..cred că aceasta este cea mai bună soluție și calea pentru construcția unui personaj, indiferent de tipul și natura lui.
Fang Shuang: Eu consider că acest lucru depinde strict de firea fiecărei persoane în parte, dac[ în viața reală ești o persoană cu umor îți vine mai ușor să interpretezi un personaj comic, și vice versa.
Ce crezi că învață copiii din spectacolul Flautul fermecat?
Oana Șerban: Acest spectacol expune minunat copiilor faptul că provocările vieții, oricât ar fi ele de dificile, nu pot fi depășite decât respectând cele mai importante valori: adevărul, înțelepciunea și iubirea. Poate nu întotdeauna binele învinge răul, dar cu siguranță cu bunătate,respect și încredere în forțele proprii, munții pot fi mutați din loc!
Fang Shuang: Din spectacolul Flautul fermecat se pot învăța câteva lecții foarte importante. De exemplu faptul că nu este bine să mințim și că nu trebuie să păstrăm ranchiuna în suflet întrucât răzbunarea nu este bună. În esență, acest spectacol ne împărtășește principiul de a avea o inimă bună și curată.
Sâmbătă, 20 noiembrie, de la ora 11, are loc o reprezentație suplimentară a musicalului „Micuța Dorothy”, în regia Antoanetei Cojocaru. Astfel, toți cei care nu au mai găsit bilete la celelalte reprezentații mai au o șansă de a-și vedea eroii preferați pe scenă.
Citește și
Corina Dumitrescu: Nu mai căutați morala în spectacolele pentru copii
Interviu cu Cristian Mihăilescu despre opera Carmen și toreadorul
Oamenii din spatele School of rock: Irina Furdui și Alexandru Ilie
Spectacolul School of rock, pledoarie pentru vocea copiilor
Secretele unui manager din Top 30 sub 30. Emil Pantelimon, omul OCC al lunii mai
Valentin Racoveanu, cel mai longeviv artist al Operei Comice pentru Copii
Felicia Filip – Părintele este, nu o dată, cel educat de copil
Răzvan Mazilu. Trebuie să îmi acord provocări noi, care de care mai radicale. Interviu
Corina Dumitrescu: nu mai căutați morala în spectacolele pentru copii!
Dacă vă plac articolele mele, vă invit să dați like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu noutățile.