WE ARE ONE , compania de teatru interogativ inițiată de actrița Otilia Panainte, montează spectacolul “A fost o fată ca niciodată – operetă experimentală”, produs în colaborare cu Stația Teatru / Muzical (Cluj), pe versurile lui Iv cel Naiv, în regia lui Adonis Tanța.
Premiera va avea loc la Stația de Teatru – Muzical (Cluj), în 24-26 mai, fiind urmată de alte trei reprezentații în perioada 7-9 iunie la Teatrul Point (București). Accesul la spectacol este gratuit.
Pentru că o cunosc pe Otilia Panainte de la proiectul Sunetul Muzicii și o admir foarte mult pentru evoluția sa, am rugat-o să povesteacă, pentru cititorii blogului, despre ce înseamnă opereta experimentală și cum s-a născut ideea spectacolului “A fost o fată ca niciodată”
În primul rând, pentru persoanele mai puțin avizate, ce înseamnă “operetă experiementală”?
Otilia Panainte: Opereta este o compoziție muzical-dramatică derivată din operă, în cadrul căreia partea vorbită ocupă mai mult spațiu decât partea cântată, iar tematica abordată este una mai ușoară, comică, inspirată cu predilecție din povești de dragoste. Datorită structurii și tematicii abordate, opereta vizează un public mai divers, fiind deci mai accesibilă și ușor de urmărit. Opereta experimentală păstrează aceste date și introduce ideea de experiment la nivel muzical, unde vom căuta să reprezentăm spiritul perioadei în care trăim, cu inflexiuni de muzică electro pop si dubstep. Vom reinventa, de asemenea, ariile, duetele, terzettele și corurile din operetă.
Înțeleg că inspirația pentru “A fost o fată ca niciodată” a venit din interiorul tău, din trăirile tale. Poți detalia puțin, te rog?
Otilia Panainte: Inspirația a venit într-adevăr din travaliul meu de autodescoperire prin psihanaliză, un proces care a început în urmă cu trei ani. Am simțit o necesitate în a afla cine sunt, în primul rând prin prisma meseriei mele, aceea de actor, care mă pune în contact cu diverse personaje în care simt câteodată că mă pierd. Și această descoperire a părților din mine, a diverselor personae, euri, care mă alcătuiesc și care câteodată intră în conflict, face subiectul piesei. Am făcut acest demers și ca un îndemn la autoreflecție și la a cultiva un gen de curiozitate pentru cine suntem și cum ne putem autogestiona în primul rând, pentru ca apoi să funcționăm mai bine și în relație cu ceilalți.
Ești implicată în foarte multe proiecte. Cum reușești să îți păstrezi echilibrul emotional?
Otilia Panainte: Eu sunt o fire curioasă. Și curiozitatea costă. Pentru că mă plictisesc destul de repede de un lucru, de un drum, schimb direcția destul de des și am tendința de a mă “arunca” în necunoscut fără a avea neapărat o plasă de siguranță, iar asta îmi afectează uneori masiv starea de echilibru. Singurele puncte fixe din viața mea acum sunt prietenii, terapia și credința în Dumnezeu, care m-au salvat mereu din cele mai încurcate situații.
Cum a luat naștere colaborarea cu regizorul Adonis Tanța și cum a decurs procesul de creație?
Otilia Panainte: Pe Adonis l-am întâlnit în 2016 la Sunetul Muzicii, spectacol montat de Răzvan Mazilu la Opera Comică pentru Copii. Am avut o chimie extraordinară atunci și am știut, așa cum spune și el, că la un moment dat vom face ceva împreună. Adonis este cel mai creativ om pe care îl cunosc, este o mare de inspirație și energie, iar procesul de creație curge natural, pentru că, fiind un om liber, inspiră foarte multă libertate și în celălalt, iar libertatea este condiția esențială a creației.
Ce dificultăți ați întâmpinat pe parcursul proiectului?
Otilia Panainte: Ca în orice producție independentă, apar diverse provocări de natură organizatorică – de la sincronizarea agendelor tuturor membrilor echipei până la managementul timpului și al resurselor. Insă avem noroc unii de alții – toți avem deschiderea și dorința comună de a face un produs de care să ne mândrim și asta ne ajută să depășim orice obstacol.
Care este cea mai mare satisfacție pe care o ai în urma acestui proiect?
Otilia Panainte: Este primul proiect în care mi-am asumat și rol de producător. Este deocamdată un rol care încă mă sperie. Dar pe măsură ce avansez, constat că îmi place, pentru că mă provoacă să găsesc soluții în fiecare moment.
Dacă ar fi să dai un singur motiv spectatorilor care nu au mai văzut un spectacol de acest gen să vină la premieră, care ar fi acela?
Otilia Panainte: Invităm spectatorii să vadă un spectacol cu care vor empatiza cu siguranță, despre căutarea iubirii într-o lume tot mai puțin disponibilă emoțional pentru sine și pentru ceilalți. Un show fresh și original care va schimba prejudecățiile despre ce înseamnă un spectacol de teatru muzical contemporan.
Spectacolul „A fost o fată ca niciodată” pare să fie un proiect fascinant care combină tradiția operetei cu elemente contemporane și personale