Avem aproape o săptămână de când copiii nu mai merg la școală, iar azi s-a declarat stare de necesitate în toată țara. În școlile private mobilizarea s-a făcut ceva mai rapid. Unele au început încă de săptămâna trecută procesul de predare on-line, altele au pornit azi. Mă așteptam cumva ca în sistem privat lucrurile să se miște. Surpriza uriașă a venit însă de la școlile de stat. Inițiativa a plecat, cum era de așteptat, de la nivel individual. Învățătoarele, diriginții și unii profesori s-au organizat cu grupuri de whatsapp, aplicații și platforme, astfel încât să nu piardă legătura cu elevii și să continue procesul de învățare. Am aflat de la părinți cum arată învățarea de acasă pentru copiii lor.
Cum se desfășoară procesul de învățare on-line în școlile private?
Liceul Româno-Finlandez
Începând de astăzi, copiii SRF învață on-line cu ajutorul aplicației Microsoft TEAMS. Clasele virtuale sunt aproape identice cu cele reale, există și clasă de AVAP (Arte vizuale și abilități practice) și Educație fizică. Suportul părinților este necesar pentru logare și setările inițiale și, desigur, pentru o minimă supraveghere. Cum era de așteptat, copiii s-au prins mai repede decât părinții cum funcționează aplicația și ajutorul de care au nevoie este din ce în ce mai mic.
Exercițiile sunt încărcate în aplicație de către profesori, la fel și temele. Este nevoie și de manuale și caiete. În unele cazuri, după parcurgerea conținutului lecției predate, verificarea se face printr-un quizz on-line. În pauzele de învățare, copiii sunt îndemnați să danseze sau să facă diverse exerciții fizice.
Școala Liberă Waldorf
Clasele de la a III-a până la a opta folosesc Mirsoft TEAMS, prin care participă la cursurile de la clasă. Pentru clasele mai mici, dascălii trimit materiale concepute pentru studiul individual pe WhatsApp. Tot prin WhatsApp primesc și temele, desenele, eseurile realizate de către copii. Se urmărește continuarea materiei predate la clasă, pentru a nu avea foarte mult de recuperat.
Școala Spectrum
Se folosește Google Classroom, copiii primesc temele și fișele online, citesc lecțiile, încarcă ce au lucrat cu ajutorul părinților. Temele sunt verificate cu Facebook tot online. La unele clase sunt și grupuri de Whatsapp cu toți elevii și învățătoarea. Acolo se verifică răspunsurile. Se dau lecții la toate materiile, doar sport și arte nu se fac. De săptămâna aceasta se începe predarea, până acum doar s-au consolidat noțiunile predate anterior.
Școala Genesis
Se folosește platforma Google Hangouts. Profesorii predau și primesc întrebări de la copii. Temele și materialele se distribuie prin Google Classroom. Chiar și orele de sport se fac live.
Cambridge School
Pentru elevii de gimnaziu se folosește platforma SABIS. Orarul este până la ora 13.00. La ciclul primar există lecții înregistrate, iar copiii au la dispoziție două butoane, unul de feedback și unul de întrebări.
Kids Pallace
Copiii folosesc aplicația ZOOM. La gimnaziu există un orar de 3-4 ore pe zi, Matematică, Română, limbile străine și Educație tehnologică. Pentru restul materiilor, rămâne la latitudinea profesorilor cum se recuperează materia, cum se consolidează și cum se predă, în funcție de necesități. Copiii se conectează, răspund on-line, rezolvă exercițiile.
Anca Gheorghe de la Blog în Tandem a povestit pe blog despre cum învață fetița ei, Ema, elevă în clasa a V-a la o școală privată. Copiii sunt la laptop sau tablete la ora 8.30, au catalog on-line, tabla on-line interactivă și folosesc aplicația ZOOM sau Google Classroom. Se dau teme, se predă, se face ascultare, se dau teste. O oră durează 40 de minute, copiii și profesorii au coduri de logare. Manualele sunt încărcate în tablete și temele se trimit profesorilor.
La școala Optima, copiii folosesc platforma online mykoolio.com. Acolo copiii parcurg materia, profesorii pun lecțiile. Momentan, ca peste tot, copiii sunt foarte încântați. La Școala Step by Step se folosesc momentan grupurile de WhatsApp pentru predare și teme/clarificări, dar odată cu prelungirea acestei perioade este posibil să se recurgă la alte platforme/sisteme.
Am înțeles că s-a făcut o pagină pe Faceook – Educație privată, unde se urmărește împărtășirea formelor de predare on-line din mediul privat în această perioadă. Deocamdată nu văd foarte mult conținut relevant în direcția asta pe pagină, îi voi urmări.
Cum se desfășoară procesul în școlile de stat?
Claudia Chiru, profesor în învățământul primar la o școală de stat este printre primii dascăli care a demarat învățarea on-line. Claudia organizează cursuri on-line prin Zoom, cu 29 de elevi prezenți pe aplicație. Se predă, se dau teme, se verifică și se corectează. Totul on-line, iar copiii sunt prezenți și extrem de activi.
Școala 279
Se folosește platforma asq.ro. Profesorii transmit prin doamna dirigintă teme, fișe, jocuri. La clasele mici doamna trimite fișe, tot felul de joculețe online pentru matematica. Profesorii sunt foarte implicați și se păstrează legătura permanentă cu părinții.
Școala Grigorie Ghica Voievod
Învățătoarea Elena Iorgulescu mi-a povestit cum s-a organizat cu copiii și părinții în această perioadă. Deocamdată s-a organizat cu părinții pe grupul de Whatsapp. Le trimite teme, le verifică, primește întrebări, dă sarcini și teme, se păstrează orarul și planificarea. Este ma dificil pentru că mulți copii provin din medii defavorizate, fără acces la internet, dar cei care se implică sunt conștiincioși și păstrează astfel legătura cu învățătoarea.
Școala 198, clasa a 5-a
Dirigintele Constantin Vâlceanu a adunat mailurile copiilor, le-a creat pagină specială pe interfața Asq si pot vedea lecțiile și temele online deja. Copiii sunt foarte încântați și se întrec în a se depăși unul pe altul în „scor”.
La liceul Elena Cuza, copiii folosesc Teams și Whatsapp. Primesc cursuri, teme, proiecte și chiar teste on-line. La școala 150, învățătoarea Cezarina Psatta începe orele în fiecare dimineață la 8.00, încă din prima zi a suspendării cursurilor. La liceul Maria Rosetti, tot din inițiativa doamni învățătoare, susținută de părinți, se va începe predarea prin intermediul aplicației Zoom.
Un punct extrem de interesant, cumva de pe partea cealaltă a baricadei, despre provocările pe care le întâmpină profesorii din învățământul de stat a povestit Cristina Hornnoiu, învățător pentru învățământul primar, pe blogul ei Talente de năzdrăvani. Cristina a povestit provocările cu care se confruntă în această perioadă și cel mai relevant mi s-a părut să vă dau linkul cu totul. Citiți și cugetați, e de pus pe gânduri.
Și în țară profesorii s-au mobilizat destul de bine, am primit două exemple în acest sens. Primul este de la o școală catolică privată, unde există un cont comun de WhatsApp, cu toți copiii și acolo se dau materialele ce trebuie predate și verificările. Răspunsurile se trimit centralizat în privat, într-un interval orar prestabilit.
Al doilea este de la o școală de stat din Constanța, Școala Tudor Arghezi, unde învățătoarea ține legătura cu copiii pe WhatsApp pentru temeși predare. La liceul Lazar Edeleanu, tot din Constanța, se primesc lecțiile predate și temele tot prin WhatsApp.
Din ce mi-au povestit părinții, în majoritatea școlilor de stat se folosește WhatsApp sau platforma asq. Se pare că Ministerul Educației a propus către profesori platforma on-line Digitaliada, prin care se desfășoară cursurile cu copiii.
Am aflat, chiar în timp ce finalizam acest articol, de o inițiativă fantastică a celor de la Kinderpedia.
Kinderpedia, platforma de comunicare și management pentru grădinițe și școli a lansat astăzi funcționalitatea de predare video la distanță. Pentru a sprijini sistemul public de educație, care întâmpină acum o criză fără precedent, Kinderpedia oferă opțiunea de lecții online în mod gratuit școlilor publice, până la sfârșitul anului școlar.
Kinderpedia vine în întâmpinarea familiilor și a dascălilor preocupați de discontinuitatea activității școlare cu un modul de predare video, la distanță. Începând de astăzi, profesorii își vor putea susține clasele în format live video, pe Kinderpedia. Aplicația de comunicare și management pentru grădinițe și școli a integrat funcționalitățile Zoom și le permite astfel utilizatorilor să creeze video conferințe pentru materiile din orar și să invite copiii direct în aplicație.
Pentru că mi se pare o inițiativă extraordinară, voi dedica un articol acestei inițiative, pe măsură ce voi primi mai multe informații.
Între timp, mi-ați mai povestit și de alte inițiative. Am aflat că Intuitext oferă cadrelor didactice și elevilor din învățământul primar și gimnazial acces GRATUIT la platformele de învățare și evaluare online pentru clasele primare www.scoalaintuitext.ro și pentru pregătirea la Limba Română și Matematică pentru Evaluarea Naționala clasa a VIII-a, www.examenultau.ro.
Platformele respectă 100% programa școlară, sunt avizate de MEN, îi ajută pe elevi să învețe folosind explicații clare, simulări ale unor exemple din jurul lor, oferă exemple de rezolvări în pași cu explicarea fiecărei etape de rezolvare și propun teste pe noțiuni, capitole, pornind de la exerciții foarte simple până la cele mai dificile. Solicitarea de acces va fi trimisă de către toți cei interesați (inspectori, profesori, directori școlari) la adresa de email emarketing@intuitext.ro
Și afterschool-urile se pare că se repliază în această perioadă. Am aflat tot de la voi că afterschool-ul Central Art Studio va începe pe platforma ZOOM un program vizual de afterschool, completat de o parte a cursurilor car se țin în mod curent – actorie, engleză, ateliere senzoriale, pictură, jocuri de dezvoltare personală.
Aștept de la voi și alte exemple de învățare on-line în această perioadă.
Citește și
Activități on-line în perioada de izolare
Ce facem cu copiii în casă? Activități distractive pentru copii mari și mici
Activități pentru copii. Mini colecție cu idei de jocuri noi
Jocuri din copilăria părinților, de jucat alături de copii
5 jocuri care dezvoltă inteligența emoțională a copilului
Dacă vă plac articolele Pisicii, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutățile.
Sursa foto – Freepik.com
Ar trebui tot mai multe scoli sa adopte modelul acesta de pretare online… Dar oare ce fac restul de scoli, care nu sunt pregatite?