Now Reading
Poți fi și mamă și antreprenor de succes? Interviu cu Dana Lupșa

Poți fi și mamă și antreprenor de succes? Interviu cu Dana Lupșa

Cei care mă urmăresc știu povestea mea de rebranduire și reinventare permanentă. Pe scurt, în 8 ani de zile, am trecut de la corporație la design floral, apoi blog, apoi content writing. Am avut mereu încrederea că voi reuși pe cont propriu, deși nu pot spune neapărat că mă consider antreprenor, ci mai degrabă un om care vrea să își păstreze libertatea și flexibilitatea și o mamă care și-a dorit mereu mai mult timp pentru copilul ei. Pentru că, așa cum am observat în jurul meu, maternitatea naște în multe femei dorința de independență, ceea ce le face să apuce calea antreprenoriatului.

Din fericire, acum există și foarte multe instrumente care vin în ajutorul mamelor antreprenor, iar asociațiile sunt unul dintre ele. Am cunoscut-o pe Dana Lupșa în urmă cu doi ani, când am fost invitată ca speaker în cadrul unui eveniment susținut de asociația fondată de ea,  Business Mom Club, cu sediul în Brașov. Dana a repetat invitația și anul trecut  și iată-mă speaker doi ani consecutiv, în două contexte extrem de diferite pentru mine. Recent, Business Mom Club a devenit  Happy Business Moms, iar eu profitat de ocazie să aflu cum vede Dana susținerea mamelor antreprenor, ce sfaturi ar da unei mame care dorește să își deschidă un business și care sunt planurile asociației pentru a susține mamele antreprenor într-o perioadă nu prea roz pe care o traversăm.

Spui deseori despre tine că ai trei pălării. Povestește-ne puțin despre ele și cum ai ajuns să le porți

Dana Lupșa: Într-adevăr, toate cele trei pălării îmi sunt la fel de dragi și sunt la fel de prețioase, și pentru că toate mă definesc în egală măsură, vorbesc despre ele mereu.

Prima pălărie este cea de lector universitar. Din 2002, îmi urmez menirea, aceea de a îmblânzi informațiile științifice și de e le oferi, cu drag, celor îndrăgostiți de educație. Asta se traduce prin bucuria cu care, din postura de lector universitar doctor în management la Facultatea de Științe Economice și Administrarea Afacerilor în cadrul Universității Transilvania din Brașov, mă întâlnesc și împărtășesc deopotrivă cu studenți dar și cu oameni de afaceri. În toți acești ani am contribuit la dezvoltarea carierei a peste 4000 de studenți și oameni de afaceri, prin peste 5000 de ore de cursuri și prin 30 de evenimente și workshop-uri organizate în domenii precum branding, antreprenoriat, management și comunicare.

Cea de-a doua pălărie este de specialist în branding și comunicare. Prin studiile și experiența mea de brand strategist (www.brandalchemist.ro), încă din 2016, transform afaceri inițiate sau conduse de femei în branduri unice, căutate și cunoscute prin consultanță în branding, strategie de comunicare și marketing. Una dintre cele mai frumoase campanii de imagine pe care le-am conceput și implementat a fost cea pentru Camera de Comerț și Industrie, iar cea mai dragă a fost cea pentru proiectul Business Kid, nominalizată la PR Award în 2019.

Preocuparea pentru spiritualitate si mindset bazat pe materializarea intentiilor, mi-a dus în anul 2015 pașii către studiile și diploma de practician certificat Law of attraction. Aceasta mi-a oferit pregătirea și instrumentele necesare pentru a canaliza energia femeilor cu care lucrez către a-și păstra motivația și centrarea pe o mentalitate de învingătoare.

Cea de-a treia pălărie este cea de președinte al asociației Happy Moms. Îmi place să lucrez cu femei și iubesc să le motivez, pentru că le înțeleg provocările și empatizez cu emoțiile lor, și fac asta cu succes din 2014 în Asociația Happy Moms (www.happymoms.ro), asociație pe care am înființat-o și o conduc de tot atâta timp. Ca o recunoaștere și o încununare a activității mele de a suține femeile antreprenoare, am primit în 2019 premiul Global Woman Romania la categoria Inspirație.

În plan personal, iubesc de peste 18 ani doi ochi căprui care m-au făcut să descopăr că sunt amuzantă, de peste 10 ani încă două perechi, la fel de căprui, dar mai mici, ador culoarea roșie, soarele, cafeaua foarte dulce și aromele Crăciunului.

Sunt așadar mamă, soție, prietenă, profesor, specialist branding și comunicare, președintele Asociației Happy Moms.

Profesor am ajuns acceptând provocarea foștilor mei profesori din facultate, deși la acea vreme nu mă vedeam deloc în acest rol, a urmat rolul de membru fondator și președinte al asociației, venit natural, din dorința de a întreprinde și altceva în afara activității didactice – ca mare parte dintre mămicile aflate în CIC – iar specialist în branding am ales să devin după ce am deprins experiență și am șlefuit noțiunile la cel de-al doilea master, în gestiunea campaniilor de imagine.

Care este povestea comunității Business Mom Club, rebranduit recent Happy Business Moms?

Dana Lupșa: Povestea a început odată cu momentul în care, bolnavă fiind, am realizat că va fi imposibil să continui să muncesc zeci de ore zilnic și să îmi îndeplinesc visul de ajuta femei ca și mine, care își doreau sa devină antreprenoare odată devenite mame. Într-o bună zi, așadar, am postat un anunț pe pagina Asociației Happy Moms, la care, în interval de câteva ore, primisem deja două răspunsuri.

Alexandra Ciucanu – online community manager și Adriana Handaric – community manager, devenite în timp membre ale board-ului asociației și prietenele mele bune, au fost cele două doamne care au răspuns anunțului meu. Așa că, în urmă cu mai bine de 4 ani, a început și activitatea online a primului club de susținere antreprenorială feminină de acest fel din regiunea Centru.

Deși întâlnirile Business Mom Club se derulau deja de 2 ani offline, comunitatea online a adus nu doar plus valoare, dar și conexiune mai profundă, în timp real și translatarea în online a principiilor pe baza cărora a fost clădită asociația Happy Moms – educație, contribuție, empatie, susținere reciprocă. Comunitatățile – pentru că de ceva vreme sunt 5 la număr – sunt grupuri de informare, motivare și susținere a femeilor care sunt sau își doresc să devină antreprenoare, femei care împreună susțin financiar și cu resurse de timp proiectele de educație financiară și antreprenorială destinate copiilor și tinerilor.

Rebrand-uirea comunităților online a venit firesc, odată cu programul de 7 săptămâni pe care îl derulăm pentru membrele comunităților noastre, un program intensiv, exclusiv online și exclusiv pentru membrele comunităților, moment în care am considerat necesar să facem o legătură mai directă între asociație și grupuri și să redefinim structura, modul de organizare și regulile grupurilor. Happy Business Moms este un Business Mom Club mai organizat, mai structurat, bazat pe susținerea unor profesioniști în domeniile lor de activitate, locul în care afacerile se dezvoltă prin educație.

Crezi că happy merg cu business? Există cumva în conștiința colectivă ideea că business-ul este ceva serios, care e părerea ta?

Dana Lupșa: Eu cred că happy business este un model de afacere în sine, happy fiind un motor al tuturor activităților firmei, un model la fel de serios de funcționare, dar mult mai aducător de recompense emoționale. Se spune că odată ce ne-am găsit menirea, nu mai lucrăm nici o zi din viață pentru că fiecare zi este o bucurie, așa că văd foarte potrivită această filosofie nu doar pentru un job, dar și pentru o afacere. Evident că toate regulile de organizare și funcționare, planificarea, coordonarea, controlul, motivarea, toate sunt atribute ale unui manager eficient și sunt puse în practică dacă ne dorim să atingem obiectivele afacerii și să o dezvoltăm. Happy înseamnă nu un ton neserios sau nerespectarea principiilor economice, ci mai degrabă transpunerea în practică a dictonului referitor la a pune suflet în afaceri. Așadar business-ul rămâne serios din punct de vedere al modului de funcționare, principiilor și obiectivelor, care toate pot fi puse în practică într-o manieră și pe un ton entuziast, happy.

De ce crezi că este important să existe un nucleu care sa adune laolaltă mamele antreprenor?

Dana Lupșa: Femeile, prin însăși structura lor emoțională, au nevoia de apartenență mult mai dezvoltată. Probabil toate ne amintim de triburile de femei care rămâneau împreună să îi crească și să îi îngrijească pe copii și pe bătrâni când bărbații erau plecați la vânătoare, toate ne amintim de șezători ca formă mai modernă de reunire și lucru în comun. Este așadar în esența noastră să aparținem. Iar dacă principiile și valorile nucleului, comunității căreia aparținem, sunt cele ale colaborării în detrimentul competiției, ale susținerii reciproce, ale empatiei, respectului, cred că un astfel de nucleu este important pentru dezvoltarea afacerilor, dezvoltarea profesională și personală nu doar a mamelor, ci a femeilor, în general.

Care este misiunea ta pentru femeile antreprenor ?

Dana Lupșa: Misiunea mea personală este să ajut femeile la început de drum în afaceri să dezvolte un brand unic, memorabil și cunoscut, să rămână motivate și entuziaste și să dezvolte propriile afaceri prin propria dezvoltare și prin educație. Fac asta prin intermediul rolului meu de consultant în strategia de brand și comunicare, dar și prin activitatea mea de profesor și susținător al antreprenoriatului feminin.

See Also

Ce sfat ai da unei mame aflată la început de drum în business ?

Dana Lupșa: Dacă vorbim de aspecte pragmatice, în primul rând este nevoie de resurse financiare care să compenseze lipsa unui venit constant pentru cel puțin 1 an, de susținerea partenerului de viață și de educație în domeniul antreprenorial. Dacă ne referim la aspecte emoționale, e nevoie să găsească acel domeniu de activitate care să le alimenteze entuziasmul zi de zi și să le stârnească și creativitatea, pentru că o afacere are nevoie și de planificare dar și de creativitate.

Cât de important este brandingul – personal și cel al business-ului și dacă ne poți da câteva tips & tricks ?

Dana Lupșa: Brand-ul personal este, pe scurt, experiența oamenilor cu tine și modul în care ei vorbesc despre această experiență când tu nu ești în încăpere. Practic, un brand personal cunoscut și apreciat, va fi și căutat, pentru caracteristica ce îi asigură unicitatea, de către cei care au aceleași valori și o nevoie specifică. Și aici vorbim nu doar despre persoanele publice – pentru că de cele mai multe ori asocierea cu brandul personal este, în mod eronat, cea cu un VIP – ci despre orice angajat, specialist, student sau orice alt om care îți dorește să devină memorabil și căutat pentru ceea ce este în plan profesional. Brand-ul corporate, dacă vorbim despre o afacere mică, împrumută personalitatea brand-ului fondatorului, iar dacă este o companie de dimensiune medie sau mare, este o întreagă construcție necesară însă tot pentru a asigura memorabilitatea și asocierea unică a acestuia cu un element, și aici e suficient să ne gândim la băuturi răcoritoare, mașini sau haine.

Trei tips-uri importante pentru a avea un brand personal memorabil ar fi să definim factorul de diferențiere – ce ne face pe noi unice în profesia pe care o avem, să definim personalitatea și tonul comunicării brand-ului – și aici există informații despre 12 arhetipuri de brand derivate din teoria lui Carl Jung – să alegem o gamă de culori de la care să nu ne abatem, și bonus, să comunicăm constant și consecvent același mesaje, pe același ton. Ajută mult, de asemenea, să căutăm și să studiem un model de brand personal sau corporate care ne place și în ale cărui valori ne regăsim.

Care sunt planurile viitoare pentru Happy Business Moms ?

Dana Lupșa: Comunitățile Happy Business Moms vor continua să ajute femeile, care sunt sau își doresc să devină antreprenoare, să dezvolte, prin educație continuă, propriile afaceri, susținând în același timp proiectele de educație financiară și antreprenorială pentru copii și tineri ale asociației Happy Moms. Ne dorim să ajutăm cât mai multe femei care rezonează cu valorile noastre și să promovăm mesajul solidarității feminine dar și al voluntariatului, pentru că doar prin colaborare vom reuși să dezvoltăm modele sustenabile de afaceri la feminin și o masa critică de antreprenoare.

Citește și

De la corporatist la antreprenor. Cum iei decizia?

Simplitatea, răbdarea și compasiunea sunt comorile noastre cele mai de preț

Terapia este singura investiție care nu se devalorizează nici în izolare

Femei care văd lumina și puterea în fiecare soră universală

Dacă vă plac articolele mele, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutățile.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Copyright Ioana Marinescu Sima 2020 | Branding & Website realizat de Ama Mihaescu CREATIVE STUDIO 

Scroll To Top