Ce fetiță nu s-a visat măcar o dată balerină? Cine nu adoră grația și eleganța balerinelor, care parcă zboară pe poante și împletesc întregi povești doar prin mișcările trupurilor lor? Spectacolele de balet au ceva aparte și nu degeaba țin de multe ori capul de afiș al stagiunilor. La Opera Comică pentru Copii, spectacolele de balet sunt extrem de iubite, iar cele în care protagoniștii sunt și ei copii, balerine grațioase de toate vârstele, sunt primite cu entuziasm și bucurie. De altfel, anul 2019 la Opera Comica pentru Copii s-a deschis cu spectacolul de balet Prințul Crab, în care protagoniștii sunt copii. Cea care se află în spatele spectacolelor de balet cu copii și pentru copii de la Opera Comică și una din coordonatoarea atelierelor de balet „Micul Artist” este doamna Jaqueline Bratu, Omul OCC al lunii ianuarie.
Jaqueline Bratu și-a dedicat întreaga activitate introducerii copiilor în tainele baletului
În calitate de coregraf și regizor artistic, a pus în scenă peste 20 de spectacole originale de balet pentru copii cu subiecte adaptate după povești clasice. Reprezentațiile au avut loc pe diverse scene din București și țară: Teatrul Odeon, Teatrul Nottara, Opera Națională București, Teatrul de Operetă, Teatrul din Oravița.
Colaborarea din ultimii ani cu Opera Comică pentru Copii a dat naștere unor spectacole de balet precum “Frumoasa Vasilisa”, “Prințul Crab”, “Prințesa Florilor” reprezentate cu succes de mai multe ori în cadrul stagiunilor 2016 – 2019. Jaqueline a realizat coregrafia pentru dansurile copiilor în cadrul spectacolelor “Flautul Fermecat” și “Motanul Încălțat” amândouă în regia maestrului Cristian Mihăilescu.
Cum a început povestea lui Jaqueline Bratu în lumea baletului?
Întamplarea a facut să particip la 5 ani la o lecție de balet. Am fost atât de fascinată de prima întâlnire cu baletul încât s-a transformat într-o pasiune de o viață. Am fost în permanență în contact cu orice activitate de dans clasic, iar șansa profesională a apărut în momentul în care am decis sa am propria școală de balet. În anii ‘90 era perioada de pionierat, iar o școală de balet pentru copii, separată de învățământul de stat nu a trecut neobservată.
Întotdeauna există un mentor, un model care ne influențează, fără să ne dăm seama, pașii
Cea care mi-a insuflat dragostea pentru lumea complexă a baletului a fost prima mea profesoară de balet. Mi-a dat curajul de a depăși obstacole și de a încerca mereu lucruri noi.
Prioritățile doamnei Jaqueline Bratu în calitate de profesor sunt studiile de balet clasic, participarea la concursuri de balet, spectacole de balet pe scena unui teatru, ca finalitate a efortului depus în cursul unui an școlar.
Îmi place ceea ce fac, îmi place să lucrez cu copiii, îmi place să formez copii și satisfacția cea mai mare este să îi văd participând cu tot sufletul la lecțiile de balet.
Care este cel mai important aspect pe care trebuie să îl aibă un profesor în vedere atunci când lucrează cu copiii?
Pentru copii, baletul reprezintă o lume aparte, o lume mirifică. La început este curiozitatea, după care apare dorința de a progresa, de a dansa alături de ceilalți. Pe primul plan pun câștigarea încrederii copiilor, insuflarea dragostei pentru balet, simultan cu aspectele tehnice, cum ar fi modelarea corectă a corpului.
Copiii trebuie să te perceapă nu ca pe un profesor, ci ca pe un prieten mai mare, care le ghidează pașii în lumea baletului clasic.
Cum îi motivați pe copii să treacă peste impedimentele care apar și să meargă mai departe?
La început, nu se pune problema de durere fizică pentru copii. În primul rând vorbim de modelarea ținutei și mișcărilor, alternând lecțiile de studii cu dansuri, variații. Pentru copii, dansul este o activitate mult mai complexă, învățarea coregrafiilor, aplicarea mișcărilor în coregrafie, fascinația costumelor. Aceste lecții contribuie la îmbunătățirea capacității de concentrare, la diversificarea capacității de exprimare non-verbală.
Este baletul potrivit și pentru băieți?
Este evident că există o apetență mult mai mare în rândul fetelor, dar lecțiile de balet au același impact și asupra fetelor și asupra băieților. Din experiența mea, baletul contribuie din plin la dezvoltarea armonioasă a copiilor între 4-10 ani.
Personal încurajez cât mai mulți băieți să participe la lecțiile de balet
Cât este nevoie de muncă și cât de talent în practicarea baletului?
Ca în orice activitate există un echilibru între muncă și talent. Talentul singur categoric nu este suficient și aceasta este foarte vizibil într-o activitate precum baletul, iar absența unor minime aptitudini, precum ureche muzicală, simțul ritmului sunt compensate parțial prin muncă.
Evident, soluția ideală este un echilibru între muncă și talent, mai ales pentru cei care vor să urmeze o carieră în dansul clasic.
Pentru majoritatea copiilor, chiar și în absența unor aptitudini deosebite, activitatea de învățare a dansului clasic, cu toate elementele pe care le-am menționat – mișcări de dans, coregrafii, scenă, costume, aduce un plus în dezvoltarea și maturizarea unui copil. Acest lucru are un impact pozitiv major și asupra încrederii în sine.
Ce le-ați spune părinților care nu sunt hotărâți dacă baletul este sau nu potrivit pentru copiii lor?
Insist pe faptul că baletul înseamnă mai mult decât câteva mișcări de dans. Complexitatea experienței de care au parte copiii contribuie atât la modelarea corpurilor, delicate și în formare, precum și la îmbunătățirea autodisciplinei, autocontrolului, îmbunatățirea comunicării, dezvoltarea simțului artistic.
I-aș invita pe toți părinții, pe toți bunicii să vadă fotografii cu copii la debutul lecțiilor de balet și aceiași copii după 2 ani de activitate. Vor vedea o diferență de ținută, de atitudine, de privire. Toate sunt complet diferite.
Eu consider că lecțiile de balet și experiența dansului clasic contribuie major asupra dezvoltării armonioase a personalității copilului.
Într-o lume tot mai mult dominată de tehnologie, fără emoții, copiii reușesc prin intermediul baletului să stabilească prietenii, unele dintre ele dăinuind o viață întreagă.
Bagajul cultural și artistic dobândit în această perioadă de studiu al baletului va avea un impact pe toată durata vieții. Un copil care iubește baletul se va transforma într-un tânăr, într-un adult care va aprecia dansul, muzica, fenomenul artistic în general.
Cum a început și cum a crescut povestea frumoasă Jaqueline Bratu și Opera Comică pentru Copii?
Pentru mine, Opera Comică pentru Copii este un fenomen unic
Nu pot decât să aplaud acest colectiv, care în scurt timp a schimbat complet ceea ce înseamnă lumea spectacolelor pentru copii, teatru, dans, operă. Viziunea, îndrăznesc să spun revoluționară, coroborată cu determinarea de a pune în practică idei îndrăznețe, sunt după mine, rețeta succesului pentru OCC.
Una dintre aceste idei generoase a fost crearea și susținerea atelierelor de aptitudini pentru copii. Aceste ateliere ,după cum bine știe toată lumea, se adresează tuturor copiilor de vârstă școlară și preșcolară, iar faptul că ne a flăm în al treilea an de activitate este exemplificarea perfectă succesului. Am avut șansa extraordinară să pot colabora atât în cadrul atelierului pentru balet, cât și în parteneriat pentru câteva spectacole.
Ce urmăriți să le transmiteți copiilor la atelierele Micul Artist de la Opera Comică pentru Copii?
În primul rând, încredere în ei, bucuria de a trăi o experiență complet diferită față de viața de zi cu zi. Dorința de a continua să se perfecționeze, de a dansa cu plăcere.
Ce aveți în vedere atunci când gândiți un spectacol pentru copii, cum îl faceți atractiv și captivant pentru micii spectatori?
Sunt multiple elemente care contribuie la rețeta succesului. Cel mai important ingredient este realizarea unui spectacol pentru copii numai cu artiști copii. Evident că libretul trebuie să fie atractiv și accesibil, aceeași abordare, atractivitate și accesibilitate pentru muzică și coregrafie. Ca să întregim tabloul, costumele și evident scenografia, contribuie din plin la efectul artistic al spectacolului.
Viziunea mea este că un spectacol de balet reprezintă încununarea efortului de învățare
Pentru mine, spectacolul de balet reprezintă dovada progresului copiilor în lumea dansului. Există o certă fascinație pe care o exercită scena asupra copiilor, iar pasiunea cu care copiii se implică în realizarea spectacolului de balet este incredibilă.
Această energie a copiilor îmi da întotdeauna curajul de a crea noi și noi spectacole
Care este spectacolul creat de dumneavoastră care vă este cel mai drag sau de care vă leagă amintiri frumoase?
Fiecare spectacol are conotația lui specifică, trecând prin efortul realizării, emoția artistică, întâmplările neașteptate.
Îmi este dificil, chiar foarte dificil să menționez un spectacol anume, aș considera că maximum de impact asupra copiilor, asupra părinților, asupra publicului, l-au avut spectacolele realizate în ultimii ani în colaborare cu OCC.
Citește și
Maestrul Cristian Mihăilescu: Pentru un regizor, să lucreze pentru copii este o școală redutabilă
Cătălin Caracaș – Copilul vede și simte mai mult decât un adult
Felicia Filip – Părintele este, nu o dată, cel educat de copil
Răzvan Mazilu. Trebuie să îmi acord provocări noi, care de care mai radicale. Interviu
Talentul copilului tău. Un proiect original Pisica pe sârmă
Când inimile cresc pe ritm de aplauze infinite
Copiii din distribuția Sunetul Muzicii
Dacă vă plac articolele Pisicii, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutățile.