Now Reading
Învățământul în lume, episodul 5. Școala în Suedia

Învățământul în lume, episodul 5. Școala în Suedia

Continuăm călătoria prin școlile lumii într-o țară la care ne uităm de multe ori cu admirație și curiozitate. Aflăm azi cum e școala în Suedia, de la Mihaela Sălăjan, stabilită de 10 ani în Suedia. Pe atunci fetele ei aveau 4 si 10 ani. Acum cea mare este studentă, iar cea mică este clasa a 7-a, așa că au tecut prin toate etapele școlare. Experiența povestită de Mihaela este extrem de completă și interesantă.

Școala în Suedia. Cum se fac înscrierile

Înscrierea e automată, în funcție de unde locuiești, la școala cea mai apropiată. Poți sa alegi și școala dar te primesc în funcție de locurile rămase, dacă rămân. Noi am înscris-o pe Silvia, fata cea mică,  la altă școala decât cea la care era automat înscrisă și nu au primit-o. Nu mai aveau locuri. După cei care locuiesc în zona, au prioritate cei care au frați sau surori la acea școala, dacă nu locuiesc în zona.

Profesorii nu se pot alege, aici nu au importantă, nu sunt cunoscuți, nu e aceeași cultură ca în România.

Ce se întâmplă cu copiii care nu cunosc limba suedeză

Când am ajuns aici, Diana, fata cea mare, terminase școala primară în România și nu știa o boabă de suedeză. Am fost contactați de școala unde urma sa meargă și ne-am întâlnit cu directorul și profesorii ei, ne-au spus ca o așteaptă cu mare drag, că s-au pregătit pentru venirea ei. Dar că la început va învăța suedeza intensiv, la o școală specializată pe acest lucru, cu profesori care asta fac. A fost într-o clasa mică, de 5 copii veniți din diferite tari, dar ea a mers în ritmul ei. Munca a fost individuală. După 3 luni și jumătate a fost declarată aptă sa între în clasa „normala”. A intrat în clasa a 5-a, exact cum trebuia sa fie în România.

Aici ritmul de învățat și materiile sunt foarte aerisite, nu a pierdut practic nimic. La matematică era avansată fata de ce făceau copiii de aici.

Interes pentru menținerea limbii materne

Un lucru foarte bun pe care se pune accent în Suedia este menținerea limbii materne. Există profesori de limbi materne pentru aproape toate limbile. Sunt recrutați desigur dintre imigranți din țările respective. Ideea este ca acești copii sa nu piardă cunoștințele de limba maternă. E un ajutor bilateral, profesorul de limba maternă făcând simultan conexiune între limba maternă și cea suedeză.

Pentru Diana a fost ușor la început, ea știa sa citească și sa scrie la perfecție, dar vocabularul îl pierdea în timp dacă nu ar fi avut aceste ore de limba romană.

Pentru Silvia, care avea 4 ani când am ajuns aici, limba romană a însemnat să învețe să scrie și să citească în romană.

Menținerea se face și acasă, vorbind cu copiii exclusiv limba maternă.

Structura școlară

La grădiniță se merge de la 1 an pana la 6 ani. Grupele sunt amestecate. Cei mari sunt învățați să aibă grijă de cei mici. Sunt 15-20 de copii într-o grupă și 4 educatoare care își împart timpul de la 6 dimineața la 18 seara și se suprapun în perioada prânzului.

Școala începe cu clasa pregătitoare, în anul în care copilul împlinește 6 ani, aici sunt 2-3 profesoare. Urmează apoi școala primară, care e structurată în clasele 1-3, când e un profesor principal și 1-2 ajutoare, apoi 4-6 când sunt doi profesori principali. Ciclul gimnazial este la alte școli, unde sunt numai elevi în clasele 7-9. La gimnaziu au profesor la fiecare materie. Un profesor poate preda două materii. Urmează liceul, care durează trei ani, anul 1-3.

Între 25 și 36 de copii într-o clasă

În Suedia se încearcă să fie maximum 25 de copii într-o clasă. Dar Silvia (fetița cea mică a Mihaelei)  a fost în clasele 1-3 și 4-6 într-o clasă mare de 36 de elevi. Făceau anumite ore împărțiți în doua, câte 18 într-o clasa mai mică. A fost un compromis, nu se întâmplă des sa fie așa mulți copii.

Programul zilei

Orele încep peste tot la 8.10, apoi este program separat pe clase, ca sa nu fie toți în pauză deodată. Orele la clasele mici sunt scurte, 39-40 min, cresc cu cât copiii sunt mai mari. În ciclul gimnazial sunt ore de 1 ora jumătate, două, dar fac câte o pauza scurtă la jumătatea timpului. Dacă întârzii depinde de profesor :). Absentele sunt contorizate, sunt anunțați părinți dacă sunt absente neanunțate.

Pentru copiii ai căror părinți lucrează devreme, școala e deschisă de la ora 6. Pot fi lăsați copiii mici, până la 12 ani acolo, e o grupa cu pedagogi și se numește Fritids. E același loc unde rămân copiii până la 12 ani după școală, până vin părinții după ei.

Școala tine de la 8.10 pana pe la 13-14 la clasele mici (au pauza de masa lunga, cam o ora) și pana la 14-15.30 la clasele mari.

Fritids este programul de afterschool pentru copiii până în 12 ani, singura activitate cu plată din sistemul de învățământ. Aici copiii se joacă, fac prăjituri, diferite proiecte, niciodată lecții sau lucru suplimentar.

Ieșitul afară, obligatoriu, pe orice vreme

La grădiniță și la clasele mici, ieșitul afară la aer e obligatoriu de 2 ori pe zi, minim o ora de fiecare data, indiferent de vreme. Absolut indiferent. Au haine de ploaie, de frig, de orice vreme. Suedezii au o vorba: nu exista vreme rea, ci doar haine nepotrivite :).

Profesorii îi supraveghează pe copii în pauze, fac cu rândul. Copiii sunt supravegheați în permanență

Se mănâncă la cantină în pauza de prânz. Mâncarea este gratuită.

Programă. Cum se învață

Programa o aflăm la începutul fiecărui an, cerințele pe care trebuie sa le îndeplinească elevii pentru a ajunge la un nivel de notare. Se numește matrice și e foarte bine organizată.

Modul de învățareși temele depind mult de profesor. Se lucrează mult în clasa și la școală. Silvia (data cea mică) este acum în clasa a 7-a și nu are teme aproape deloc. Profesorii ne-au anunțat la începutul anului ca nu sunt adepții temelor de casă.

În cadrul programei școlare există cursuri opționale, gratuite. Oferta este extrem de variată.

Religie

Există materia religie, dar se studiază istoria religiilor. E o materie interesantă, expune egal absolut toate religiile.

Comunicarea cu profesorii și conducerea școlii

Se realizează foarte mult via net, prin platforme, aplicații sau e-mail. O dată pe semestru de face întâlnirea părinte-profesor (diriginte)-elev unde se elevul e în centrul atenției și se discută mai multe aspecte: cum se simte la școală, ce probleme simte că are, de adaptare, prieteni, dacă e agresat (bullied), cum îi place mâncarea, profesorii, etc.

Apoi se trece la teste și rezultate, la calificative și nivel. Se vede unde are elevul probleme, se propun de către profesor și părinte moduri de a rezolva problemele, ajutor de acasă și de la școală, conlucrare ca elevul sa fie ajutat. La fiecare întâlnire se urmărește evoluția personală. Niciodată nu se evaluează un elev comparativ cu alții și nu există o ierarhie în clasă. Nu asta e important, ci nivelul la care se găsește fiecare elev. 

Evaluare. Compararea cu sine însuși

Sistemul de notare și evaluare este pe criterii. Notele sunt date la sfârșit de semestru și sunt litere de la D la A, E fiind insuficient.

Copiii sunt comparați numai cu ei înșiși, nu se spune în fata clasei niciodată ce calificative au primit. Nu exista ascultare orală, la tablă. Au multe proiecte de grup, sunt învățați de mici sa asculte până la capăt când cineva vorbește, să își aștepte rândul. Proiectele de grup sau individuale sunt prezentate în fata clasei, ăsta e genul de „ascultare” orală. Au teste multe, toate anunțate. Pentru testarea cunoștințelor, sunt teste naționale. În clasa a 3-a, a 6-a și a 9-a. Și apoi în liceu, în ultimul an. Testele sunt multe, la trei materii, în clasele primare și de gimnaziu: suedeză, matematică și engleză. În liceu testele naționale sunt la multe materii, în funcție de profilul la care merge elevul.

Cazuri speciale. Consultanță psihologică.

Există clase speciale pentru copiii cu deficiențe mintale, cu personal calificat.

Copiii violenți primesc consiliere psihologică. În afara cazurilor speciale, există consilier al școlii. Elevii se întâlnesc cu el o dată pe semestru. Dacă este nevoie, aceste întâlniri pot avea loc și o dată pe săptămână.

Accent pe individ

Fiecare copil e încurajat individual de către școală să își dezvolte talentele pe care le are.

Copiii care nu țin ritmul primesc ajutor din partea școlii, cu profesori și pedagogi. Când era Diana în clasele 5-6, la matematica erau împărțiți în doua grupe. Una cu copii care lucrau mai lent și una cu copii mai buni la matematica.

Nu există copii repetenți. Consecințele se văd la calificative, nu termina gimnaziul și nu pot merge la liceu. Liceul nu e obligatoriu și cei care nu pot să facă liceu, merg la școlile de meserii. Se câștigă atât de bine, încât e chiar mai bine sa te faci zugrav sau tâmplar decât inginer :).

Asistență în orientarea profesională

Există persoane specializate în școli care îndrumă copiii. Dar e mai mult în funcție de ce calificative au, înspre ce licee se îndreaptă. Majoritatea după ce termina liceul, lucrează câțiva ani, umblă prin lume (sunt tare la moda Asia și America de sud) și apoi se gândesc cam ce ar vrea sa studieze mai departe.

Vacanțele

Vacanța de vara ține două luni, din 10-15 Iunie până în 19-22 August. Este apoi o vacanță de o săptămâna în octombrie (vacanța de toamnă), vacanța de iarna de cam 3 săptămâni, vacanța de primăvara 1 săptămână și vacanța de paste 1 săptămână.

Sumar

  • Număr de elevi apropiat de numărul din România (25, cu posibilitate de extindere până la 30-36 în cazuri excepționale). Subliniez asta, pentru că se face foarte mult caz de numărul mare de elevi la clasă în România. În niciun sistem prezentat până acum nu sunt sub 25 de copii în clasă, în învățământul de stat.
  • Școala în Suedia este gratuită – în afară de afterschool nimic nu costă, nici măcar mâncarea. Există multe activități opționale gratuite
  • Accent pe păstrarea limbii materne, oricare ar fi aceea, prin aducerea de profesori nativi
  • Stat mult afară, în aer liber, indiferent de vreme
  • Evaluare individuală, niciodată prin comparație cu ceilalți
  • Nu toți fac liceu, cu atât mai puțin facultate. Meseriile specializate sunt foarte bine plătite
  • Se încurajează dezvoltarea profesională încă de pe băncile școlii

Nu știu despre voi, dar eu aș cam pune mâna pe o carte de suedeză :-). Mai multe povești despre școala și viața în Suedia găsiți pe blogul Mihaelei.

Sursa foto – Pixabay

Citește și

Școala în Anglia

Școala în America

Școala în Germania

Școala în Franța

Dacă vă plac articolele Pisicii, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutățile.

 

 

 

View Comments (15)
  • Buna , locuiesc in Danemarca de 7 ani , am O fetita in clasa a 5a si pot spune ca sistemul de invatamant in Danemarca seamana f mult cu cel din Suedia in proportie de 90%. Aici nu exista ore de sustinere a limbii materne . In rest scoala este si aici gratuita , copiii nu sunt comparati unul cu celalalt etc etc teste nationale , scoli de meserii si tot asa . Cum am Mai spus la fel (aproape)ca in Suedia . Nu am talent la scris dar poate intr O zi va voi povesti Mai pe larg .
    Adina

    • Multumesc mult pentru completare, Adina! Foarte util de stiut ca avem o sursa de nformare si pentru Danemarca :-). Nu trebuie sa ai talent la scris, eu am nevoie de informatii, le structurez si editez eu. Revin la tine cu un e-mail. O zi frumoasa!

    • buna. as dori sa stiu daca manualele trebuiesc cumparate in scoala primara, sau li se dau gratis de la scoala. banuiesc ca rechizitele scolare si caietele se cumpara de catre parinti. multumesc

      • Nici manualele și nici rechizitele nu se cumpara de către părinți, totul se primește la școala. Absolut toate materialele didactice. Tot ce se cumpara e ghiozdanul

  • Super scoala !Ar trebui multe tari sa-i urmeze exemlul !Auzisem de Finlanda ca nu au teme si ma bucur sa aflu ca nu e singura tara care adopta aceasta metoda !Si partea cu iesitul afara pe orice vreme mi se pare la fel de buna .Ce sa mai zic de faptul ca nu sunt comparati copii intre ei… !

    Eu locuiesc in Germania si nu stiu cum sa fac sa pastrez Limba materna a copiilor mei !Mi se pare minunat ca Suedia pune accent pe acest lucru!

    Cine locuieste acolo are mult noroc din punctul asta de vedere !

    Multumim mult de tot pentru informatii !

    Fausta

  • Noi suntem in gradinita inca. La anul incepem scoala. Darpana acum se confirma tot. Ies afara pe ploaie, frig. Au haine potrivite. Nu pun accent pe memorare poezii si cantece ci pe a invata sa se joace frumos unii cu altii si sa se respecte. Exista multa comunicare si ajutor. Accentul este mereu pus pe copil.

    Asteptam sa incepem scoala la anul … 🙂

  • Buna tuturor! Ma numesc Catalina si locuiesc la Roma de 14 ani. La sfarsitul lunii ianuarie ma voi muta in Stockholm cu fetita mea de 9 ani. Sotul meu lucreaza acolo de 2 ani. As vrea, daca este posibil, sa imi spuneti ce are trebui sa fac pentru a o inscrie la scoala si care sunt documentele de care as aveva nevoie. Va Multumesc anticipat

  • Buna ziu! Eram curioasa, ce se intampla daca mergi acolo cu un copil care nu cunoaste deloc limba, f putin engleza si ar urma sa intre in toamna la preschool? (6 ani in august). La fel ce optiuni sunt pentru sotul sa isi gaseasca servici in domeniu daca nu cunoaste limba? Multumesc!

    • Copilul se va adapta repede, cat priveste gasierea unui loc de munca in domeniu e putin mai dificil daca nu cunosti suedeza! Mai depinde si de domeniu, dar in marea lor majoritate trebuie sa stii suedeza. Dar cu rabdare si ceva economii facute in prealabil, se rezolva. 🙂

  • Buna ziua!

    Am primit o oferta de munca in Stokholm (in IT) si acum cantarim daca este oportuna o mutare acolo. De relocare s-ar ocupa firma in cel mai mic detaliu, dar ma interesa cum ar fi pentru copilul nostru. El face 6 ani in august, si ma intrebam ce optiuni avem pentru momentul in care ajungem acolo. Ma intereseaza asa primele 2 luni dupa ce ajungem acolo. Va fi probabil candva vara, scoala inteleg ca va fi inchisa. In ce moment ar trebui sa intre la cursurile de invatare a limbii. Ce optiuni aveti pentru copii in timpul vacantelor. Sunt adevarate povestile cu statul suedez care iti ia copilul fara motiv. As avea nevoie de input d la cineva care a mai trecut prin asta

    • Voi adresa intrebarea mai departe Mihaelei, cea care ne-a ajutat cu informatiile si sper sa obtinem un raspuns care sa te ajute 🙂

  • Buna! Am si eu o intrebare, daca nu lucreaza ambii părinți, copilul îl mai putem da la gradinita?are 1 an si jumatate. Soțul meu lucreaza de 3 luni in Suedia si urmeaza sa plecam si noi. Sunt destul de speriata de aceasta regula a lor(daca unul dintre părinți sta acasa, copilul nu poate merge la gradi)
    Va multumesc!

Leave a Reply

Your email address will not be published.


Copyright Ioana Marinescu Sima 2020 | Branding & Website realizat de Ama Mihaescu CREATIVE STUDIO 

Scroll To Top