Now Reading
Discuția de 5 minute. Săptămâna 6 – Despre eșec și dezamăgiri

Discuția de 5 minute. Săptămâna 6 – Despre eșec și dezamăgiri

eșec

#Discuția de 5 minute este un instrument prin care îmi propun să încurajez comunicarea dintre părinți și copii. La fiecare final de săptămână intenționez să vă propun câte un subiect de discuție, pentru fiecare zi a săptămânii viitoare. Desigur, fiecare va adapta discuția la specificul copilului său. Eu fac doar niște sugestii, depinde de voi cum le folosiți. 

#Discuția de 5 minute. Săptămâna 6 – Despre eșec și dezamăgiri

Este un subiect delicat, chiar și pentru adulți. Cum facem față unui eșec? Cum percepem o dezamăgire, ceva ce nu a ieșit chiar cum ne doream? Copiii nu cunosc exact aceste noțiuni. Ei sunt temerari din fire – sigur, depinde și de felul copilului, dar și de modul cum a fost încurajat să se exprime, dar este posibil să sufere dezamăgiri și să se simtă descurajați atunci când lucrurile nu ies chiar cum se gândeau ei.

Cunosc de exemplu copii care aveau inițiativă, se duceau peste tot să ceară, să întrebe, să încerce să obțină ceea ce își doreau, dar pentru că s-au lovit de refuzuri, s-au descurajat și, treptat, au ajuns să renunțe. Cum facem să ne ajutăm copilul să nu renunțe, să știe că așa-zisul eșec face parte din viață și el nu este decât o oportunitate de învățare?

Luni

Pentru că noțiunea de „eșec” și „dezamăgire” nu există în mintea și vocabularul copiilor, ne vom referi la lucruri familiare lor, ca să îi ajutăm să identifice ceea ce simt. Când ai făcut ceva pentru un lucruri pe care ți-l doreai și nu a ieșit așa cum voiai tu, ce ai simțit? Copilul este încurajat să povestească o situație în care a făcut ce a crezut el mai bine – a vorbit cu cineva cu care nu îi era confortabil, a cerut ceva, etc. și totuși lucrurile nu s-au întâmplat cum și-a dorit. Puteți povesti situații similare din experiența voastră.

Marți

Ai renunțat vreodată când ceva nu a mers așa cum ți-ai dorit tu sau ți-ai fi dorit să renunți? Identificăm dacă a apărut sentimentul de renunțare în urma eșecului și vorbim despre el. De ce a apărut el, ce frică îi este asociată, ce a simțit copilul dacă chiar a renunțat, etc.? Nu trebuie să fie situații complicate, ci situații din viața copilului – de la școală, de la afterschool, de l alocul de joacă, din relațiile cu ceilalți copii sau cu profesorii. Situația poate fi cedarea unei jucării, dorința de a coopta copiii într-un joc și refuzul lor, etc. Gândiți simplu, la mintea copiilor 🙂

Miercuri

Îți amintești un moment în care ai continuat să încerci, chiar dacă te-ai lovit de un refuz? O situație în care nu ai renunțat și până la urmă ai reușit? Cum te-ai simțit? A fost dificil să încerci încă o dată și încă o dată? A meritat? Rugați copilul să își amintească o situație în care a reușit, prin perseverență, că obțină ceea ce își dorea și provocași-l să simtă „gustul victoriei”, chiar să se bucure de succesul lui.

Joi

Desenele animate pot ascunde lecții prețioase, dacă știm să „profităm” de ele și să descifrăm, alături de copilul nostru, mesajele pe care întâmplările de acolo le transmit. Provocați-l pe copil să găsească o situație dintr-un desen animat preferat, în care personajele trec printr-o situație dificilă – de respingere, de refuz, etc. și până la final nu renunță, iar situația se întoarce în favoarea lor. Mai ții minte cum X (Mickey Mouse, Sofia I, Pisoi, etc., părinții știu despre ce vorbesc :-)) a pățit la fel cum ai pățit tu când ai vrut să jucați Rațele și vânătorii și copiii te-au refuzat? Mai știi cum s-a rezolvat? Ce crezi despre asta? Sigur, situația se adaptează la nevoile voastre, cred că ați înțeles ideea

Vineri

Astăzi puteți realiza un joc împreună cu copilul, în care să experimentați tot ceea ce ați discutat. Imaginați o situație – cu jucării sau cu personaje reale – voi, membrii familiei în care unul  cere sau întreprinde o acțiune în urma căreia așteaptă un anumit rezultat, iar celălalt sau ceilalți refuză sau întoarce situația în altă direcție. Analizați comportamentul copilului și apoi discutați despre cum a decurs jocul, ce a simțit, etc. Ați putea să vă analizați și pe voi și sentimentele voastre, s-ar putea să descoperiți lucruri interesante.

Citește și

Discuția de 5 minute, episodul 5. Despre fure și tristețe

Discuția de 5 minute, episodul 4. Despre relația cu școala

Discuția de 5 minute, episodul 3. Despre relații sociale

Discuția de 5 minute, episodul 2. Reconectare părinte-copil

Discuția de 5 minute, episodul 1. Despre emoții

Vorbiți-le copiilor voștri! E cea mai bună educație!

Cum îți ajuți copilul să își gestioneze emoțiile?

Dacă vă plac articolele Pisicii, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutățile.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.


Copyright Ioana Marinescu Sima 2020 | Branding & Website realizat de Ama Mihaescu CREATIVE STUDIO 

Scroll To Top