Una din provocările cele mai mari ale unei mame este să mențină un echilibru între casa cât de cât organizată, că de curată nu știu dacă mai poate fi vorba, mai ales cu copii mici, bucuria copiilor și alte obligații pe care le are de îndeplinit. Recunosc, mie jongleria asta îmi iese destul de rar, iar ordinea și curățenia din casă sunt mereu cele care au de suferit. Am rugat-o pe Elena Santos, autoarea blogului Acasă cu mami, să mă lumineze și pe mine cum reușește ea să fie o mămică organizată. De unde aș putea să o apuc și eu, să nu mă mai simt așa sufocată de treabă? Articolul Elenei este din categoria „de pus bine și consultat la nevoie”.
Mămica organizată, cămin fericit! Cum fac asta? Mic ghid de Elena Santos
Ha, mămica organizată? Imposibil ar spune unii, dar e posibil, zic eu! Acum ceva timp, totul în mintea mea era un haos. Vedeam zilnic că nu reușesc să finalizez nimic. În casă dezordine, timp aproape zero cu copiii, deși eram lângă ei 24 de ore, timp pentru mine nici gând. Soțul mă suporta cu toate nemulțumirile mele și mai ales vinovățiile că nu sunt bună de nimic, că nu reușesc să fac aia și aia, că alte mămici pot, bla, bla, știți voi.
Cu toată curățenia, ordinea și activitățile de casă și familie, la finalul zilei eram și obosită și casa tot vraiște. Mă simțeam vinovată și neputincioasă.
Am studiat multe metode, inclusiv KonMarie, minimalismul realist și nu extrem, frugalitatea și disciplina
Nu mi se potrivesc toate, însă de la fiecare am învățat câte ceva. Mi-am creat un sistem și am reușit.
Într-o zi, pediatra copiilor mi-a recomandat să mă organizez mai bine și să fac totul pe etape și nu tot odată, apoi să ies cel puțin 2 ore pe săptămâna cu fiecare copil, separat, chiar dacă este până la supermarket. Așa simplu să fie?
Ei bine, chiar a funcționat. Copiii sunt mult mai liniștiți, nu sunt gelozii extreme între ei și au acum și plan săptămânal cu responsabilități pe care îl îndeplinesc pentru că vor.
Cum m-am organizat să am un cămin fericit acum?
Planificare, rutină și disciplină
Mi-am creat un sistem și o rutină care mă ajută să fiu mai eficientă. În multinaționale aveam taskuri de îndeplinit cu To Do în fiecare zi sau pe săptămâna, luna, an.
Planificarea și respectarea listei, fie și imaginară câteodată, atât cât se poate, este soluția mea pentru a reuși să am căsuța ordonată, curată, să am timp pentru mine și familie și timp pentru business.
Lista o fac joia pentru săptămâna ce urmează. Întți o schițez în mare, apoi pe zile, ce e mai important.
Lista zilnică
1. Fă patul! Orice ai face în timpul zilei, seara când vii la culcare, e mult mai relaxant să te tolănești pe un pat curat și aranjat.
2. Alocă 15 minute pentru sine înainte de mic dejun. Adună-te! Poți!
3. Pune lucrurile la loc imediat ce le folosești.
4. Pune-ți facturile sau ce mai primești prin poștă în dosar sau la gunoi/reciclat.
5. Gătești?Curăță imediat picăturile de pe aragaz, cratițe, gresie etc.
6. Bagă la spălat o mașină, dimineața. Zilnic.
7. Strânge de prin baie. După dușul de seară, strânge hainele, prosoapele în coșul de rufe sau, dacă mai sunt purtabile, pune-le în cuier!
8. Pregătește hainele de a doua zi, 2 variante.
9. Implică familia. Chiar și cei mici sunt bucuroși să ajute. Vă uitați la tv? În pauzele de reclame strângeti de prin living.
10. Dezgheață carne sau legume. Scoate din congelator și pune în frigider. Dezghețarea lentă e mai sănătoasă. Pregătește ce vei găti a două zi, în caz că nu mai ai mâncare rămasă.
Totul începe cu primul pas și important este să te urnești
Dacă azi faci unul din punctele de mai sus, mâine îl faci pe cel de-al doilea, sigur vei simți deja o mică schimbare.
Dacă și tu ești o mămica copleșită de prea multe de făcut într-o singură zi, încearcă pentru o luna pașii de mai sus. Eu una am reușit să mă adun și să îmi pun ordine în gânduri și în casă. Acum am timp și pentru mine, să fac lucrurile care îmi aduc bucurie.
Începe cu primul pas. Acum.
Cum vi s-au părut sfaturile Elenei? Credeți că ar da roade?
Citește și
Cum ne facem bagajul pentru distanțe lungi și perioade mari de timp?
Garderoba capsulă. Ce e ea și cum gândesc una de vacanță
Ai grijă de tine! Sfaturi de la Dr. Oz
Un exercițiu care mi-a schimbat, la propriu, viața
Dacă vă plac articolele Pisicii, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutăţile.
Sursa foto – Freepik.com
Pe noi ne mai ajuta faptul ca planificam in linii mari ce gatim in saptamana urmatoare, si ne facem in weekend aprovizionarea corespunzator. E mult mai simplu si nu te trezesti la 10 seara ca n-ai ceapa cand vrei sa faci chiftele a doua zi, deci mult mai putin stres 🙂 Copiii pot ajuta in casa mult mai mult decat le da lumea credit, le-am spus o data ca daca ajuta mai mult, imi ramane si mie mai mult timp liber pe care il putem petrece impreuna facand ceva distractiv, n-a trebuit sa-i mai rog a doua oara, ma intreaba ei acum: „auzi mama, daca te ajut cu ceva in casa, mergem apoi sa jucam baseball?” si asa mai departe 🙂
Creierul meu functioneaza vizual, am doua liste (1. to do list; 2. to buy list), face bine la psihic cand mai tai cate o chestie de pe lista 🙂
Si incerc sa folosesc la maxim timpii „morti” pentru a mai rezolva chestii de pe lista, de exemplu eram ieri la orele de inot ale copiilor, cand in mod normal stau sus in galerie si citesc, dar pentru ca aveam un training online de terminat, am profitat, am dus laptopul si castile cu mine si cand au terminat copiii eram si eu cu trainingul bifat de pe lista 🙂
Inca o chestie pe care am realizat-o destul de devreme: copiii cresc doar o data. Daca am de ales intre a face curatenie sau ceva in casa sau a face ceva cu copiii, am sa aleg intotdeauna activitatea cu copiii. Casa (curatenia, rufele, mancarea, orice) poate astepta. Si mi-am resetat asteptarile, nu va mai fi „farmacia” care era in casa inainte de a avea copii, dar rasetele noastre se aud in tot cartierul, mi se pare mai important 🙂
Exact asa fac si eu. Copiii sunt bucurosi sa participe la activitatile casei. Chiar daca acum sunt mai organizata nu am farmacie in casa insa am multa bucurie
Utile sfaturile, Simona, multumim!