Now Reading
Cum să creştem un copil disciplinat? Disciplină fără dramă

Cum să creştem un copil disciplinat? Disciplină fără dramă

De multe ori, din păcate, educația copilului e asociată cu pedeapsa, restricțiile și impunerea autorității. Am avut norocul să particip la conferinţa Disciplină fără dramă, susţinută de dr. Tina Payne Bryson, la invitaţia Mindsight România și să aflu că nu e chiar așa.

Disciplinare în sensul original înseamnă învăţare şi dezvoltarea abilităţilor

Din păcate, de-a lungul timpului sensul a ajuns să fie denaturat şi prin disciplină se înţelege coerciţie. Un copil disciplinat nu înseamnă un copil dresat, ci unul care şi-a însuşit cunoştinţele şi abilităţile de care are nevoie în etapa de dezvoltare în care se găseşte.

Există două tipuri de obiective, două finalităţi ale disciplinei, una pe termen scurt şi o alta pe termen lung. Obţinerea cooperării pe moment – să se încalţe, să mănânce, să oprescă un comportament este obiectiv pe termen scurt. Construirea abilităţilor şi dezvoltarea integrală a copilului este obiectiv pe termen lung

În orice comportament al copilului nostru trebuie să căutăm motivul, de ce-ul

Suntem învăţaţi să facem presupuneri în privinţa comportamentelor pe care le au copiii. Cele mai dese sunt – face asta ca să mă enerveze, nu îi pasă, e obraznic, e leneş, etc. De cele mai multe ori acestea nu au nicio legătură cu motivul real pentru care copilul se comportă într-un anumit fel.

Dacă vom transforma frustrarea in fascinaţie, vom afla că toate comportamentele copiilor înseamnă comunicare

Este modul lor de a ne spune în ce domeniu au nevoie de ajutor, ce abilităţi trebuie să înveţe, ce nu şi-au însuşit. Tina a dat un exemplu din viaţa sa de familie, când fiul său cel mare şi-a amintit că are un proiect foarte important la şcoală pentru luni, duminică după amiază la ora 17.00, când era aproape imposibil să mai poată procura materialele necesare şi să facă proiectul în timp util. Acest comportament arată că există o incapacitate de gestionare corectă a timpului şi o imaturitate emoţională care îl împiedică pe copil să amâne joaca în favoarea temelor pentru şcoală. Odată descoperite aceste nevoi, părintele poate acţiona spre a-l învăţa pe copil respectivele deprinderi.

Creierul uman este fie receptiv, fie reactiv. Pentru ca disciplina să funcţioneze creierul trebuie să fie receptiv.

În momentul în care te afli în zona roşie se produce hiperstimularea creierului şi atunci toate procesele sunt accelerate. Respiraţia este mai puternică, muşchii mai încordaţi, temperatura corpului creşte şi atunci simţi nevoia să loveşti, să ţipi, te comporţi iraţional. În acele momente este imposibilă învăţarea, disciplinarea. Aceasta este posibilă doar atunci când ne aflăm în zona verde, când suntem echilibrați, avem disponibilitate spre interacțiune socială şi învățare.

De aceea nu se face educaţie atunci, pe moment, când copilul este în criză, ci aşteptăm ca furtuna să treacă, copilul să reintre în zona verde şi abia atunci acţionăm. Ca să ieşim din zona roşie şi să îl ajutăm şi pe copil să iasă din ea putem elibera tensiunea prin plâns, prin râs, prin dans, prin mişcare – putem, de exemplu, să îl punem să prindă un balon, să imite un animal care aleargă, etc.

Cum să ai un copil disciplinat? Evită și gestionează zona roșie

Ce îi aduce pe copii în zona roşie?

Ţipatul

Modul în care spunem Nu

Altoiala, lovitul. Din perspectiva ataşamentului, atunci când suntem în situaţii de stres ne vom îndrepta din instinct către figura de care suntem cel mai ataşaţi. Dacă sursa durerii  este şi figura de ataşament se crează confuzie şi dezorganizare în creier.

Pedeapsa prin izolare. Du-te în camera ta! Prin izolare îi transmitem copilului că atunci când îi este mai rău este singur.

În procesul de educare, ne concentrăm atât de mult pe purtarea greşită a copiilor noştri, încât nu ne mai preocupăm să le construim abilităţi pentru viitor.

Atunci când avem dubii despre cum ar trebui să reacţionăm în anumite situaţii, este bine să ne punem câteva întrebări care vor face lumină şi vom şti pe ce drum este mai bine să mergem

Ai un stil de disciplină după care te ghidezi sau mergi mai degrabă cu valul?

Funcţionează, dă rezultate?

Te simţi bine după ce ai aplicat o măsură de disciplină copilului tău?

Copilul tău se simte bine, respectat sau se simte înfricoşat, deconectat, supărat?

Tu şi partenerul sunteţi similari în abordare?

Te simţi bine cu mesajele pe care le transmiţi copilului tău?

Cât de des te gândeşti la ce îl înveţi pe copil?

Cât de similar sau de diferit este stilul tău de parenting faţă de modul în care ai fost tu crescut(ă)?

Abordarea recomandată de Dr. Bryson este Conectează-te şi redirecţionează!

Această abordare ne schimbă de la reactivitate la receptivitate şi funcţionează atât pe termen scurt – aduce copilul în zona verde, îl calmează, cât şi pe termen lung – dezvoltă creierul.

Atunci când copilul este în zona roşie are cea mai mare nevoie de noi, dar atunci şi noi intrăm în zona roşie şi este foarte dificil să ne conectăm.

Când oferim conectare ne îmblânzim şi noi

Este recomandat ca atunci când te conectezi cu copilul să cobori sub nivelul ochilor săi, într-o postură relaxată şi să îi spui ceva empatic, de exemplu „sunt alături de tine”. Empatia şi conectarea ne aduc în zona verde şi sunt opusul ameninţărilor şi pedepselor.

See Also

Atunci când aplicăm consecinţe/pedepse, atenţia copilului se va muta de la ceea ce a făcut pe ceea ce i s-a luat şi atunci el nu învaţă nimic.

În schimb, în momentul în care te conectezi cu copilul, el se calmează şi poate începe procesul de disciplinare, adică de învăţare.

Dacă tot mai aveţi dubii în privinţa disciplinării prin conectare şi empatie, vă recomand să vă răspundeţi la o singură întrebare. Ce s-ar fi întîmplat dacă părinţii tăi ţi-ar fi spus „Sunt alături de tine” în cele mai grele momente ale vieţii tale?

Cartea No Drama Discipline, tradusă la noi Inteligenţa Parentala – Disciplina dincolo de drame şi haos emoţional, autori Dr. Daniel Siegel şi Dr. Tina Payne Bryson Ph.D., poate fi comandată de aici.

Citește și

În spatele unui copil agresor stă un părinte agresor

Iubește-l când e de neiubit!

Tu ce-i spui cel mai des copilului tău?

Tu cât respect îi arăți copilului tău?

Nu pune problemele tale pe umerii copilului tău

Dacă vă plac articolele Pisicii, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutățile.

 

 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.


Copyright Ioana Marinescu Sima 2020 | Branding & Website realizat de Ama Mihaescu CREATIVE STUDIO 

Scroll To Top