V-ați gândit vreodată cine sunt oamenii din spatele spectacolelor pe care le iubesc copiii voștri? 1 oră de bucurie oferită publicului se construiește pe sute, uneori mii de ore de muncă și pe munca unor oameni profesioniști și dedicați. Am înțeles asta cel mai bine în cele două luni cât am stat în preajma echipei de la Sunetul Muzicii. Cu cât publicul e mai mic, cu atât e mai sincer și mai greu de „păcălit”, așa că munca la spectacolele pentru copii este cu atât mai dificilă. De aceea, dar și pentru că simt că putem promova mai mult oamenii cu adevărat valoroși ai acestei țări, am ales să vi-i prezint, pe rând, pe cei care se află în spatele spectacolelor de la Opera Comică pentru Copii.
Pentru că săptămâna viitoare la Talentul copilului tău vom vorbi despre balet, dar și pentru că cea mai importantă premieră de balet a toamnei la Opera Comică pentru Copii este Prinț și Cerșetor, #OmulOCC al lunii noimebrie este Cătălin Caracaș, coordonatorul departamentului de balet și regizorul spectacolului realizat după frumoasa poveste a lui Mark Twain.
Omul OCC al lunii noiembrie, balerinul, coregraful și regizorul Cătălin Caracaș este exemplul clasic al zicalei „așchia nu sare departe de trunchi”
Tatăl său, marele dansator Adrian Caracaș, a făcut parte din prima generație de aur a baletului românesc. Practic, Cătălin a crescut pe holurile Operei Naționale și a putut vedea baletul din toate posturile, din toate colțișoarele și în toate momentele.
Totul era fascinant. Am asistat de mic la repetițiile unor mari balerini și cântăreți români, coordonate de mari coregrafi , regizori și scenografi. Am fost educat de părinții mei în spiritual valorilor acelor timpuri, într-o atmosferă de vis.
Cariera în balet a venit firesc. Având susținerea și îndrumarea tatălui, Cătălin a absolvit liceul de artă George Enescu din București, secția coregrafie și a început să „adune” premii și titluri de la competițiile unde participa. Deși a iubit dansul de când își poate aminti, maestrul recunoaște că, în cazul copiilor care fac performanță, copilăria este diferită de cea a celorlalți.
Cu siguranță baletul mi-a furat copilăria. Odată intrat pe poarta Liceului de coregrafie, am uitat jocurile copilăriei, mingea, sau bicicleta. Munca de balerin este anevoioasă și cere sacrificiu, dar și recompensa de peste ani este pe măsură.
Susținerea părinților este esențială atunci când vorbim de performanță
Susținerea, în special cea morală, a fost majoră. Suportul în momentele de cumpănă, în cele dificile când nu își iese un element tehnic, când o partitură trebuie lucrată cu migală. Când ai cu cine vorbi despre ce a fost bine și mai ales despre ce poate fi îmbunătățit, este fantastic!
Cătălin Caracaș a devenit balerin al Operei Naționale București în anul 1983, iar de-a lungul carierei a interpretat sute de roluri importante. Totuși, există un rol care i-a rămas în inimă, ca oricărui artist.
Întotdeauna am căutat să înțeleg cât mai bine personajul, în așa fel încât să mă pot confunda cu el pe scenă, în momentul spectacolului. Rolul cel mai drag sufletului meu este Alain din „La fille mal gardée” , un rol pe care Alexa Mezincescu mi l-a încredințat pentru că a crezut în mine.
Cătălin Caracaș s-a alăturat echipei Operei Comice pentru Copii încă de la înființare, în 1998
Deși virajul dinspre spectacolele dedicate adulților și cele pentru copii pare greu de făcut, lui Cătălin i-a venit firesc și a fost o completare perfectă a carierei sale la momentul respectiv.
Am venit cumva pregătit de interacțiunea cu copiii. Opera Națională a avut un repertoriu vast pentru copii, spectacolele de matineu, mai ales cele de duminica erau adresate în primul rând or.
Spectacolul pentru copii este mai dificil. Copilul vede și simte mult mai mult decât un adult. El trăiește fiecare clipă alături de personajul lui . Transpunerea artistului pe scenă trebuie să fie totală.
Anii petrecuți în preajma marilor coregrafi, precum Doina Andronache, Mihaela Atanasiu, Alexa Mezincescu, Ioan Tugearu și Mihai Babușka, l-au ajutat pe Cătălin Caracaș să facă virajul către coregrafie și ulterior către regie de balet. De-a lungul anilor, a realizat coregrafia unor spectacole importante ale Operei Comice pentru Copii – Peter Pan, Flautul fermecat, Hänsel și Gretel, Hapciu în Re major.
Anul acesta, cea mai mare premieră de balet, Prinț și cerșetor îi poartă semnătura regizorală.
În calitatea sa de coordonator al ansamblului de balet al Operei Comice pentru Copii, Cătălin Caracaș are o misiune destul de dificilă.
În general, tinerii absolvenți vin cu un bagaj de cunoștințe destul de modest. Școala romanească de balet este îi regres, din păcate. Dar aici încercăm să-i creștem pas cu pas și să ajungem la performanța dorită.
În ceea ce privește proporția dintre talent și muncă, maestrul coregraf este de părere că balanța este ideal să fie echilibrată, cel puțin la început, dar, cu timpul, ea trebuie să atârne mai mult în favoarea muncii.
Talentul este primordial, urmează partea tehnică a mișcărilor. Talentul va trebui însoțit întotdeauna de muncă, muncă multă, seriozitate și devotament. Toate la un loc dau produsul final.
Pentru copiii care își doresc să facă performanță în dans, Cătălin Caracaș are un sfat venit în urma tuturor anilor de experiență în toate posturile sale
Cine își dorește să facă balet, trebuie să iubească sincer această meserie. Să facă sacrificii și să muncească mult. Doar așa va obține rezultatul dorit. Părinții trebuie să fie întotdeauna alături de copiii lor și să îi încurajeze în tot ceea ce fac
Baletul Prinț și Cerșetor, în regia și coregrafia lui Cătălin Caracaș mai poate fi văzut pe scena mare a Operei Comice pentru Copii până pe 25 noiembrie.
Citește și
Felicia Filip – Părintele este, nu o dată, cel educat de copil
Răzvan Mazilu. Trebuie să îmi acord provocări noi, care de care mai radicale. Interviu
Talentul copilului tău. Un proiect original Pisica pe sârmă
Când inimile cresc pe ritm de aplauze infinite
Copiii din distribuția Sunetul Muzicii
Dacă vă plac articolele Pisicii, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutățile.