Pandemia a adus multă incertitudine în toate domeniile, iar micii antreprenori care activau în domenii „ne-esențiale” au fost printre cei mai afectați. Nici bine nu s-a terminat această stare, că a început nebunia cauzată de războiul de la vecinii urcainieni. În acest context, am decis să reiau seria de articole Antreprenor Creativ. Astăzi, vorbim despre un domeniu extrem de interesant pentru noi, femeile, dar care a fost foarte afectat de pandemie, designul vestimentar și o cunoaștem pe Alina Gavrilă, fondator la Etajul Designerilor Români, un loc care adună designeri pasionați și creativi și reprezintă o oază de frumos și creativitate, de care avem atâta nevoie în contextul actual.
La finalul articolului, veți găsi un cadou de la Alina pentru toate femeile pasionate de modă și care doresc să sprijine designerii români.
Cum a apărut pasiunea pentru modă în viața ta și cum a apărut Etajul Designerilor Români?
Pasiunea pentru modă a apărut încă din copilărie, când am creat primele rochițe pentru păpuși. În adolescență deja desenam schițele și testam modelele. Am stricat multe materiale și am rupt multe ace la mașina de cusut Ileana a mamei mele. Am prins niște reviste Burda și am scos pe hârtie pergament câteva tipare: așa au apărut primele mele creații „profesioniste”. Erau anii ’80 și nu prea se găseau haine interesante. Am început să-mi cos singură hainele și am devenit cel mai bine îmbrăcată liceană, foarte invidiată de colegele mele.
Cum ai luat decizia de a deveni antreprenor?
Practic, înainte de toate am fost antreprenor, cred că a fost cumva în sânge! După terminarea facultății, ]n1994, am ales să pornesc pe calea antreprenoriatului mai degrabă decât să mă angajez undeva. Nu am avut posibilitatea să studiez design vestimentar la o facultate de profil. Am început facultatea în 1989, iar în 1994 am absolvit ASE, secția Finanțe, Contabilitate, Bănci. Am avut diverse joburi în perioada facultății, am strâns niște bani care mi-au permis ca în anul absolvirii să încep o afacere în domeniul modei.
La numai 24 de ani, am făcut singură toate demersurile înființării unei firme
Am închiriat un spațiu, am cumpărat două mașini de cusut, masă de croit, materiale, accesorii, etichete etc., am angajat două croitorese și am început să creez și să produc haine în miniserie. De bază erau tiparele din Burda, la care îmi aduceam nota personală. Am negociat chiar un contract de livrare lunară a hainelor produse în atelierul meu, cu directorul magazinului EVA.
Din cauză că nu am avut suficient capital pentru a susține și dezvolta o afacere în domeniul producției de îmbrăcăminte, în 1997 am decis să închid atelierul. Datorită experienței căpătate în cei trei ani de afacere, am fost recrutată pe poziția de contabilă la Coca–Cola România, corporație care m-a ajutat să mă dezvolt și în care am crescut timp de nouă ani până la poziția de Commercial Finance Manager. Spre sfârșitul anului 2006, mi-am dat demisia deoarece simțeam că nu mă mai regăsesc, latura mea creativă fusese pentru prea mult timp închisă într-o clădire cu pereți de sticlă!
Am început frenetic să pictez, am pictat timp de doi ani peste 15 tablouri! Am avut o perioadă de căutări, am studiat și absolvit în 2008 Facultatea de Psihologie-Sociologie, am profesat câteva luni, lucrând terapie ABA cu un copil autist.
Însă în 2011 am revenit la prima pasiune: creațiile vestimentare
De data aceasta am pornit o afacere care să ajute și să sprijine designerii, micii producători și antreprenorii români: am deschis un magazin cu colecții deosebite de la talentații designeri români care se numește chiar Etajul Designerilor Români. Aleg designerii care îmi plac și care fac ceea ce ar căuta clientela mea. Nu caut designeri foarte cunoscuți, ci îi sprijin pe cei care sunt la început de drum, îi fac cunoscuți publicului-țintă.
De ce în acest domeniu și de ce reunirea designerilor români?
Am ales acest domeniu datorită pasiunii mele pt designul vestimentar și atunci sprijinirea micilor ateliere de creație și a designerilor romani a venit în mod firesc!
Te adresezi exclusiv femeilor?
În prezent da, dar există o deschidere către modă a bărbaților români și atunci începând din acest an voi extinde și către moda masculină.
Care sunt provocările cu care te confrunți ca antreprenor la început de drum în România?
Afacerea mea are deja o vechime de 10 ani, deci nu mai este chiar la început de drum, dar provocările rămân, indferent că ești sau nu la început de drum! În permanență trebuie să te adaptezi noilor tendințe sau conjuncturi și să te reinventezi (vezi pandemia și acum războiul)! Să fii flexibil, să crești ușor dar sustenabil, să ramai în piață, în atenția publicului, ținând cont de faptul că în domeniul fashion este o foarte mare concurența.
De ce crezi că au nevoie cel mai mult antreprenorii romani aflați la început de drum?
Antreprenorii la început de drum au cel mai mare nevoie de susținere din partea guvernului și aparatului fscal. De legi fiscale coerente, scutiri de impozite pt start-upuri, impozitarea profitului și nu a cifrei de afaceri!
Care este cea mai mare satisfacție pe care ai avut-o de când ai ales drumul ăsta?
Zâmbetul și bucuria clientelor când își găsesc ținutele potrivite! Pare un clișeu, dar satisfacția clientelor mele este și satisfacția mea! Iar începând de anul acesta, apariția propriei colecții de rochii după 25 de ani de pauză, iar brandul se va numi chiar Alina Gavrilă!
Care este cel mai mare vis al tău în ceea ce privește business-ul pe care l-ai creat?
Cel mai mare vis ar fi ca afacerea mea să devină internațională, să reușesc să vând creațiile designerilor români și în străinătate
Care ar fi sfatul pe care l-ai da unei mame care cochetează cu antreprenoriatul, dar nu are curajul de a porni?
Din afară pare ușor și sunt adesea invidiată că particip la evenimente, cunosc vedete etc. Dar acestea fac parte din „fișa postului” de antreprenor! Se poate întâmpla să ajung acasă și la miezul nopții sau să muncesc în weekend. Când ai o afacere, mai ales la început – și nu știi cât durează acest început, un an sau trei, patru –, trebuie să depui mult efort personal și implicare pentru a o dezvolta și a o face cunoscută.
Eu am găsit un mijloc prin care să fiu alături și de familie, avem un program împreună dinainte stabilit. Fiica mea face acum 14 ani. I-am transmis pasiunea pentru frumos și acum este cel mai înfocat fan al meu și sprijinul meu. În ultimii ani, am implicat-o în diverse activități, o iau cu mine la evenimente, face foto, video și le editează, actualizează magazinul online cu produse noi. Am învățat-o să nu spună „nu pot“ și să nu lase pe nimeni să-i spună că nu poate!
Iar ea m-a învățat să mă bucur de fiecare moment al vieții.
La finalul acestei povești inspiraționale, Alina ne lansează o invitație, aceea de a participa la o ședință de stil, oferită de Etajul Designerilor Români. Enjoy!
Citește și
Daiana Rădulescu, yoga și schimbare de mindset pentru antreprenoare
Ama Mihăescu, omul creativ din spatele antreprenoarelor
Vavaly Art, bijuterii din perle create cu mult suflet
Geanina Studencu îi învață pe copii muzica prin joacă
Monica, Roxana și povestea colorată KnitsAmore
Antreprenor Creativ. Fleurane și povestea cu parfum de lavandă
Antreprenor Creativ. Andreea Paraschiv și BuzduBijoux, bijuterii cu poveste
Antreprenor Creativ. Cristina Maria Cojocariu, bijuterii energetice şi mult mai mult
Antreprenor Creativ. Art Inspir, cadouri inspirate și dedicate
Antreprenor Creativ. Astrid Deco, minuni gravate cu inima
Antreprenor Creativ. Claudia Groza Lazăr și poveștile personalizate
Antreprenor Creativ. Loredana Hurley și Prăvălie de bucurie
Antreprenor Creativ. Diana Udrea și Plicul Creativ
Antreprenor Creativ. Andreea Paraschiv și BuzduBijoux, bijuterii de poveste
Antreprenor Creativ. Mihaela Zah a imaginat împreună cu fetele ei lumea minunată Elijoy
Antreprenor Creativ. Alina Augustin, creatoarea măsuțelor cu poveste
Dacă vă plac articolele mele, vă invit să daţi like paginii de Facebook, pentru a fi la curent cu toate noutăţile.